rechtspersoon +echtscheiding

Gast
Topic Starter

rechtspersoon +echtscheiding

#1 , 17 jan 2006 20:23

ik heb een vraag,

Na ons huwelijk hebben wij een bvba opgericht samen met mijn schoonouders. Dus is mijn echtgenote samen met mijn schoonmoeder zaakvoerder.
Nu hangt er een eventuele echtschijding boven mijn hoofd. Wat is mijn eventueel aandeel in die BVBA of hoe ben in nog mee verantwoordelijk in die zaak.
Of is het omdat mijn echtgenote als zelfstandige mede zaakvoerder is in een handelszaak in de vorm van een rechtspersoon dat ik geen enkel verhaal meer kan maken in die hele materie...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2006 21:36

Wat wil je weten?

- of je enige aansprakelijkheid hebt?
- of je geld kan krijgen voor het aandeel in de bvba bij echtscheiding?

Wat is je huwelijksstelsel? Wie heeft aandelen onderschreven in de bvba? Met welk geld?

scorpioen

mikey
Berichten: 2
Locatie: brecht

#3 , 17 jan 2006 21:55

tja alles is opgericht uit gemeenschappelijk budget.
Wij zijn begonnnen met een zaak in een handelspand waarvan we eigenaar zijn.
verleden jaar is dan die bvba opgericht met mijn echtgenote en schoonmoeder als zaakvoerders.
wij zijn gehuwd met gemeenschap van goederen.

En nu is inderdaad mijn vraag heb ik enig recht op een deel waarvan mijn echtgenote verantwoordelijk voor is???

en ben ik nog ein enige mate aanspreekbaar voor eventuele schuldeisers moest er in de toekomst iets verkeerd gaan

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2006 22:02

Ik vermoed dat je echtgenote dus geld ge?nvesteerd heeft in de bvba (ingeschreven op aandelen) en dat het gaat om geld van de huwelijksgemeenschap.

Bij echtscheiding is je echtgenote in dat geval de waarde van de onderschreven aandelen verschuldigd aan de huwgemeenschap. M.a.w., zij moet de helft van de waarde van die aandelen aan jou betalen.

Als je zelf niet (als borg) getekend hebt voor leningen e.d. kunnen schuldeisers jou niets maken.

scorpioen

mikey
Berichten: 2
Locatie: brecht

#5 , 17 jan 2006 22:22

alvast bedankt voor de snelle reactie.
Het is nog niet van de orde maar na een paar weken van hevige ruzie en getouwtrek ivm kinderen en eigendom vind ik het van groot belang om ge?nformeerd alvorens de nodige stappen te ondernemen.
Bedankt

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”