Overlijden vennoot, wat met zijn aandelen?

deske86
Topic Starter

Overlijden vennoot, wat met zijn aandelen?

#1 , 22 nov 2013 11:09

Kleine schets van de situatie:

Mijn vriend (wij zijn wettelijk samenwonend en hebben 1 kindje van 2 jaar) is zaakvoerder van een EBVBA.
Nu wil hij graag dat zijn vader 10% van de aandelen krijgt/koopt omdat die een bepaalde vakkennis heeft en ze zo ook die bepaalde soort van werken mogen uitvoeren.
Vader stemt hier mee in en wil op zijn huidig werk 4/5e gaan werken en die ene dag in de week voor de zaak werken (terwijl hij 55+ tijdskrediet opneemt voor die ene dag).

Vader heeft een persoonlijkheidsstoornis (narcist en bijkomend exhibitionist) en werd reeds opgenomen in een psychiatrische instelling 2 jaar geleden voor een periode van ongeveer één maand. In tussentijd kende hij meerdere ups en downs maar is er nog geen nieuwe opname geweest.
De vader (55 jaar) is recent gaan samenwonen met een vrouw (33 jaar) van Rwandese afkomst (en haar kind van 13 jaar), die reeds 1 jaar illegaal in België verblijft. Recent is deze vrouw bij de vader ingetrokken en hij wil met haar trouwen.

Stel dat de vader hierin slaagt om met die vrouw te trouwen (ze wordt het land niet uitgezet en de ambtenaar van de burgerlijke stand ziet er geen schijnhuwelijk in) en hij komt te overlijden. Wie erft deze aandelen en kunnen we voorkomen dat de aandelen in handen van de Rwandese vrouw komen? (kleine kanttekening hierbij: Mijn vriend is wel van plan om de erfenis te weigeren als hij ooit met die vrouw trouwt).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2013 11:35

Je kan de statuten doen wijzigen en dit regelen dat de aandelen terug naar u vriend komen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

deske86
Topic Starter

#3 , 22 nov 2013 12:13

Bedankt!

Reclame

Franciscus

#4 , 22 nov 2013 12:35

Een éénpersoons-BVBA (EBVBA) is in principe een gewone BVBA met slechts één oprichter/aandeelhouder.
Bij mijn weten als er een tweede aandeelhouder is .... is het geen EBVBA meer.

Maar voorzie inderdaad in de statuten dat er bij overlijden de aandelen terug gaan....
PS waarom 10% één aandeel is voldoende.
Ook met 10% heeft men niets te zeggen in de BVBA.

Aandeelhouder wil nog niet zeggen dat men in die firma mag werken.
Daarvoor moet men bij mijn weten ook in orde zijn met sociale zekerheid en de andere wettelijke bepalingen.

denlowie

#5 , 22 nov 2013 12:39

Aandeelhouder wil nog niet zeggen dat men in die firma mag werken.
Daarvoor moet men bij mijn weten ook in orde zijn met sociale zekerheid en de andere wettelijke bepalingen.

Als aandeelhouder kan men als gewone werknemer werken in de BVBA, maar als aandeelhouder kan men ook met een zelfstandig statuut erin werken en voor allebeide moet er sociale lasten betaald worden, of als arbeider of als zelfstandige.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

deske86
Topic Starter

#6 , 22 nov 2013 22:35

Inderdaad daar ben ik ook van op de hoogte, maar vroeg mij vooral af wanneer hij dus bijvoorbeeld ooit de erfenis van zijn vader zal verwerpen en toch die aandelen naar mijn vriend zouden terugkomen (zoals dan bepaald in de statuten) of dit niet kan aanzien worden als een aanvaarding van de nalatenschap?

Ik kan er zo niet direct iets concreet over terugvinden (rechtspraak hierover?)

egeltje

#7 , 04 dec 2013 11:56

Wat die 10% betreft: als het de bedoeling is om de beroepskennis van een gereglementeerd beroep te laten bewijzen door de vader dan volstaat 10% niet. Dan moet hij minstens 30% hebben. Informeer hiervoor best eerst bij een ondernemingsloket

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk

deske86
Topic Starter

#8 , 26 dec 2013 14:17

Bedankt voor je opmerking!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”