Stopzetting BVBA, nieuwe eenmanszaak starten

dennis1609
Topic Starter
Berichten: 7

Re: Stopzetting BVBA, nieuwe eenmanszaak starten

#16 , 25 okt 2013 09:40

Basejumper,

Ik heb jarenlang een bvba gehad, die ken ik dan ook vanbinnen en vanbuiten. Zowel de werking als de plichten en de rechten.
Ik weet ook perfect waar het verkeerd gelopen is, helaas was het toen eigenlijk al te laat om te anticiperen.

Hier kan ik dus enkel maar wijzer door geworden zijn. En zeker slagen met een aangepaste/duidelijke nieuwe start.
Ik weet dan helaas niet genoeg over de andere vennootschapsvormen en dergelijke. Daarom steek ik hier ook even mijn licht op, ook bij mijn boekhouder uiteraard. Want de mening en het advies van meerdere personen kunnen mij enkel maar meer helpen bij het slagen van mijn nieuwe plannen.

Ik wil dan ook iedereen hier bedanken voor zijn advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#17 , 28 okt 2013 12:08

Zaakvoerders, zelfs gewezen zaakvoerders, kunnen aansprakelijk zijn indien zij door een kennelijke grove fout hebben bijgedragen tot het faillissement van de vennootschap.

De rechter kan hen persoonlijk aansprakelijk stellen voor de schulden van de bvba ten belope van het tekort.

Indien de vennootschap binnen de drie jaar na de oprichting failliet gaat, kan de rechtbank bovendien op vordering van een schuldeiser het financieel plan opvragen bij de notaris. Indien dan blijkt dat het faillissement te wijten is aan ontoereikend kapitaal, kunnen de oprichters persoonlijk aansprakelijk gesteld worden. Aldus kunnen de schuldeisers hun schuld dan verhalen op de oprichters.

Tot slot: bestaat de mogelijkheid het handelsfonds over te nemen?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”