Zelfstandig in hoofdberoep, bijklussen?

KimVandenbroucke
Topic Starter

Zelfstandig in hoofdberoep, bijklussen?

#1 , 18 sep 2013 12:15

Ik ben sinds juli zelfstandige in hoofdberoep (freelancer bij een krant).
Omdat ik volgend jaar graag alleen zou gaan wonen (en dat stukken van mensen kost) had ik graag nog een aantal uren bijgeklust als arbeider, werknemer of bediende. Het maakt mij eigenlijk echt niet uit wat ik doe, poetsen, in de fabriek, ... . Het is wel de bedoeling dat ik zelfstandig in hoofdberoep blijf dus dat mijn ander beroep minder dan 24 uren is.

Mijn vraag:
Kan je als je zelfstandig in hoofdberoep bent nog een ander beroep uitoefenen in loondienst?
Wat zullen de gevolgen zijn: zal ik veel meer belastingen betalen? Is het wel voordelig om nog bij te klussen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hanse

#2 , 20 sep 2013 11:18

Beste Kim,

je kan als zelfstandige in hoofdberoep nog zoveel bijklussen als je wil in loondiest. Moest je minstens halftijds werken in loondienst kan je i.p.v. sociale bijdragen in hoofdberoep, deze in bijberoep betalen.

Naar de belastingen toe vormt het inkomen dat je hebt als zelfstandige en in loondienst één geheel. Afhankelijk van wat je verdient in je zelfstandige activiteit zal dit dus ook de belasting op je inkomen in loondiest bepalen.

wat je wel mee rekening moet houden is dat men bij je inkomen in loondienst geen rekening houdt met je ander inkomen en er zodoende te weinig aan bedrijfsvoorheffing maandelijks wordt ingehouden en dat je dus op het einde van het jaar nog wel wat moet opleggen via je belastingbrief.

als je nog vragen hebt hierover mag je me gerust een mailtje sturn op hans_eyni@hotmail.com

BOFI