Zelfstandig in hoofdberoep, bijklussen?

KimVandenbroucke
Topic Starter

Zelfstandig in hoofdberoep, bijklussen?

#1 , 18 sep 2013 12:15

Ik ben sinds juli zelfstandige in hoofdberoep (freelancer bij een krant).
Omdat ik volgend jaar graag alleen zou gaan wonen (en dat stukken van mensen kost) had ik graag nog een aantal uren bijgeklust als arbeider, werknemer of bediende. Het maakt mij eigenlijk echt niet uit wat ik doe, poetsen, in de fabriek, ... . Het is wel de bedoeling dat ik zelfstandig in hoofdberoep blijf dus dat mijn ander beroep minder dan 24 uren is.

Mijn vraag:
Kan je als je zelfstandig in hoofdberoep bent nog een ander beroep uitoefenen in loondienst?
Wat zullen de gevolgen zijn: zal ik veel meer belastingen betalen? Is het wel voordelig om nog bij te klussen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hanse

#2 , 20 sep 2013 11:18

Beste Kim,

je kan als zelfstandige in hoofdberoep nog zoveel bijklussen als je wil in loondiest. Moest je minstens halftijds werken in loondienst kan je i.p.v. sociale bijdragen in hoofdberoep, deze in bijberoep betalen.

Naar de belastingen toe vormt het inkomen dat je hebt als zelfstandige en in loondienst één geheel. Afhankelijk van wat je verdient in je zelfstandige activiteit zal dit dus ook de belasting op je inkomen in loondiest bepalen.

wat je wel mee rekening moet houden is dat men bij je inkomen in loondienst geen rekening houdt met je ander inkomen en er zodoende te weinig aan bedrijfsvoorheffing maandelijks wordt ingehouden en dat je dus op het einde van het jaar nog wel wat moet opleggen via je belastingbrief.

als je nog vragen hebt hierover mag je me gerust een mailtje sturn op hans_eyni@hotmail.com

BOFI

#3 , 03 okt 2013 19:42

Dag Kim

Zoals Hanse zonet correct heeft opgemerkt mag je zoveel als je kan bijklussen. Je kan er voor kiezen om sociale bijdragen te betalen in bijberoep van zodra je een deeltijdse job (meestal 19u) zou uitoefenen naast je zelfstandige activiteit. Dit heeft als voordeel dat je niet meer gebonden bent aan de verplichte minimumkwartaalbijdragen zoals iemand in hoofdberoep. Hieraan zijn echter ook nadelen verbonden.

Indien je er voor zou kiezen om over te schakelen naar het statuut van zelfstandige in bijberoep kan fiscaal gezien eventueel een vennootschap je beter uitkomen en zo kan je je belastbaar inkomen in de personenbelasting beperken.

Reclame

egeltje

#4 , 17 dec 2013 21:14

Toch even opmerken dat, als je zelfstandige activiteit een bijberoep wordt, je toch nog steeds sociale bijdragen betaalt van zodra je meer dan +/- 1400€ winst per jaar hebt en dit a rato van 22% (+ beheerskosten sociale kas). Aan deze sociale bijdragen heb je niks want je bouwt hiermee geen pensioen op. Een vennootschapje als gewone commanditaire vennootschap kan hierbij een oplossing zijn als je enkel dividenden uitkeert en geen loon.
Andersom telt een bijberoep in werknemersstatuut wel mee voor de berekening van je pensioen. Weer eens een discriminatie in dit land.

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”