eenmanszaak starten

Yondaime
Topic Starter
Berichten: 11

eenmanszaak starten

#1 , 17 sep 2013 15:06

Goede middag,

ik wil graag een eenmanszaak starten in Belgie (woon nu in belgie) maar daar heb ik geen benodigde diploma,
ik heb aantal jaren in Nederland als zelfstandig koerier gedaan (4,5 jaar), maar door economische crisis ben ik ermee gestopt.

Maar zoals ik al aangegeven hebt, na 5 maanden bedrijfsbeeindiging in Nederland, wil ik nu bedrijf starten in Belgie,
ik heb aantal klanten die elke week een product van mij geleverd wilt hebben, die ik goedkoop uit Duitsland haal en naar belgie haal om bij vaste klanten af te leveren, die afleveren doen wij zelf met een kleine bestelauto.

Nu hebben wij bij een lokaal boekhouder gevraagd wat we nodig hebben om een bedrijf te starten,
werd mij verteld of ik een diploma hebt? zo nee, dan zou ik 2000 euro moeten neer moeten tellen om zonder diploma een bedrijf te laten starten...
Ik weet niet of dit een oplichtpraktijk is aangezien ik niet weet hoe het in Belgie werkt...
Terwijl ik zelf gewoon jaren lang ervaring hebt...(nog administratie's op mijn computer)

Kunnen jullie mij vertellen wat ik moet doen?

Alvast bedankt,

met vriendelijke groeten,

Yon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 sep 2013 15:14

In Belgie moet je eerst naar een ondernemingsloket langs gaan, die kunnen je precies vertellen of je in orde bent voor Belgie, zoals je schreef heb je in Nederland al zelfstandig geweest, dus het ondernemingsloket kan je op de goede weg helpen !

Kost prijs is iets minder dan 200€ voor een éénmanszaak !

De adressen van een ondernemingsloket in je buurt kan je vinden met google !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38734

#3 , 17 sep 2013 17:20

U zal wel de Belgische boekhouding moeten volgen en niet de veel eenvoudigere Nederlandse.
Bij mijn weten zijn een aantal 'mogelijkheden' in Nederland in België wettelijk verboden.

Reclame

Jef 007
Berichten: 737

#4 , 17 sep 2013 18:13

u dient diploma "bedrijfsbeheer" te behalen
kan op verschillende manieren : echtgenote, boekhouder etcc
In een ondernemingsloket kan men u alles daarover vertellen

Redrum
Berichten: 574

#5 , 19 sep 2013 11:20

Het volstaat 3 jaar ervaring als zelfstandige in hoofdberoep te hebben (tijdens de laatste 15 jaar) om uw kennis van het bedrijfsbeheer te kunnen aantonen. U uit Nederland kan deze ervaring wel enkel bewijzen met een EG-certificaat dat u volgens mij kan vragen bij de Nederlandse Kamer van Koophandel waar u ingeschreven was.

Ik zou die boekhouder links laten liggen...

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”