VOF stopzetten

Visitor
Topic Starter
Berichten: 2

VOF stopzetten

#1 , 12 sep 2013 16:32

Hoi allen,

zit min of meer met hetzelfde probleem:
- twee vennoten (waarvan één ikzelf), 50/50 aandelen.
- andere vennoot is onbereikbaar/onvindbaar (verblijft sinds enige tijd in het buitenland..)
- vof is volledig schuldenvrij, geen enkele openstaande rekening of factuur meer

probleem: al jaren geen activiteit meer (en dus eigenlijk ook geen echte boekhouding, jaarrekeningen of iets dergelijks)

In de statuten is voorzien dat de vof kan ontbonden worden bij de beslissing van de algemene vergadering zoals voor een statutenwijziging (zijnde 2/3e meerderheid, wat niet mogelijk is gezien zijn afwezigheid..). Oplossing: een tweede algemene vergadering oproepen waarbij wel zonder hem beslist kan worden?

Een andere mogelijkheid is om mijn opzeg/uittreding te geven en dus de beëindiging van mijn mandaat als vennoot. De "overblijvende" (lees: onvindbare) vennoot heeft dan 8 maanden de mogelijkheid om te voorzien in vervanging..

Mijn vragen:
1) welk is de meest aan te raden weg? Ontbinden door algemene vergadering of opzeggen van mandaat als vennoot?
2) wat na de beslissing van de algemene vergadering/opzegging?

Alvast hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Visitor
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 12 sep 2013 16:54

Of misschien een derde mogelijkheid: een gerechtelijke ontbinding?

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 sep 2013 06:30

Of misschien een derde mogelijkheid: een gerechtelijke ontbinding?

Daar moet dan iemand een verzoekschrift voor indienen, en dan zal de rechtbank een vereffenaar aanstellen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”