vzw en ontslag beheerders

kwestel
Topic Starter
Berichten: 7

vzw en ontslag beheerders

#1 , 26 aug 2013 07:00

Beste kenners,

Ik zit in een vervelende situatie:
Begin dit jaar hebben we een vzw opgericht, dewelke de officiële kant van mijn ideeën zou afhandelen.
één van de voornaamste ideeën was een auto club.
Deze vzw is al snel gesplitst daar ik alles alleen moest doen en de andere 2 met de pluimen gingen lopen.
Ik heb dan meteen daarna een nieuwe vzw opgericht met mijn vriendin en 4 actieve leden van de club.

Nu blijk ik dus opnieuw in het zelfde verhaal te zitten als voordien, zij doen ook helemaal niets meer voor
de club, integendeel, ze gaan niet meer mee op meetings, waardoor de vorige zelfs is geannuleerd wegens
te weinig inschrijvingen.

Als ik nu ook deze vzw laat ontbinden, dan kom ik met de club niet geloofwaardig meer over naar de leden
en de sponsors, daarom dus mijn volgende vraag:

Is het mogelijk om die 4 inactieve bestuurders te ontslaan en te laten vervangen door één andere persoon
aangezien je in een vzw steeds met 3 moet zijn?
Theoretisch : wanneer ik, als bestuurslid, voorstel de 4 bestuursleden te ontslaan wegens inactiviteit, dan
kan er maar gestemd meer worden tussen mij en mijn vriendin, dewelke aan mijn kant staat. Dus deze situatie
winnen we op zich altijd, alleen : is dit wettelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#2 , 26 aug 2013 10:03

Ik denk niet dat dit allemaal zo maar kan.
De 4 andere bestuursleden zouden U ook kunnen ontslaan. Maar ik ken de statuten niet, de samenstelling bestuur, ....
Zorg ervoor dat iedereen zich goed voelt in een vzw zodat zoiets niet kan ontstaan. Nu vrees ik dat het een reactie is op eerdere gebeurtenissen en uzelf als oprichter de leiding kost wat kost wil behouden. Dat komt op termijn nooit goed. Een tweede vzw oprichten om de eerste buitenspel te zetten is niet netjes.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 28 aug 2013 08:06

“Art.2.De statuten van een vereniging vermelden tenminste :...5° de voorwaarden en de formaliteiten betreffende toetreding en uittreding van de leden...Art.12.Elk lid van een vereniging is vrij uit te treden door het indienen van zijn ontslag bij de raad van bestuur. Onverminderd artikel 2, eerste lid, 5°, kan een lid dat zijn bijdrage niet betaalt, worden geacht ontslag te nemen. De uitsluiting van een lid kan slechts door de algemene vergadering worden uitgesproken met een meerderheid van twee derde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Een lid dat ontslag neemt of dat wordt uitgesloten, heeft geen aanspraak op het bezit van de vereniging en kan betaalde bijdragen niet terugvorderen, tenzij de statuten anders bepalen.”(27 JUNI 1921. - Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen).

Wat inzake uitsluiting geldt voor de leden,geldt des te meer voor de bestuursleden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

kwestel
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 03 sep 2013 07:38

Het gaat er niet om mijn leiders positie te behouden, maar om hetgeen ik heb opgericht en groot gebracht (in mijn eentje).
De andere 4 konden mee genieten van het succes en gingen ook met de eer lopen. Elk bestuurslid organiseert elk op zijn beurt
een evenement ( 1 x per maand ). Zij hebben er ook al voor gezorgd dat ik en mijn partner (het 6de bestuurslid)
negatief in beeld kwamen door met opzet ons event te boycotten (zelf in éérste instantie niet meegaan, hoewel dit zoiezo als
bestuurslid een vereiste was, ten 2de door met leden een week voordien dezelfde activiteiten te gaan doen en ten 3de door
negatief te praten over het event zoals "het zal er saai zijn..." etc...).

Ik vind dan, dat na herhaaldelijke terechtwijzingen, ik niet nog langer tijd hier in hoef te steken en dat het beste voor iedereen
is dat de samenwerking wordt stop gezet, dus : door middel van 4 ontslagen OF door het oprichten van een nieuwe vzw.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”