passief faling

gdm2
Topic Starter
Berichten: 80

passief faling

#1 , 26 jul 2013 11:42

- is de curator verplicht het totaal passief van een faling mede te delen op eenvoudige vraag ?

- iemand die borg stond voor leningen van een bvba in faling heeft loonbeslag van de bank. verminderd het passief van de faling niet ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2013 11:58

Dit denk ik niet en het heeft eigenlijk weinig belang, de schuldeisers krijgen een fiscaal attest, en ik denk niet dat de curator u zal zeggen hoeveel het passief is als je geen betrokken partij bent, daar de sluitingsvergadering van een faillissement altijd voor de raadkamer komt en niet in een openbare zitting.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gdm2
Topic Starter
Berichten: 80

#3 , 26 jul 2013 12:31

Van weinig belang zou ik niet zeggen als de persoon zich borg gesteld hebT Ge weet toch ook graag wat er nog te betalen is !
Daarbij vraag IK het passief niet maar wel de betrokken partij

Reclame

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jul 2013 13:06

Heb je aangifte in het begin van het faillissement laten weten dat je borg heeft gestaan ?

Art. 72bis. <ingevoegd bij W 2005-07-20/32, art. 5 ; Inwerkingtreding : 07-08-2005> Om te kunnen genieten van de bevrijding, moeten de natuurlijke personen die zich kosteloos persoonlijk zeker hebben gesteld voor de gefailleerde ter griffie van de rechtbank van koophandel een verklaring neerleggen, waarin zij bevestigen dat hun verbintenis niet in verhouding met hun inkomsten en hun patrimonium is.
Hiertoe worden de personen verwittigd via bekendmaking in het Belgisch Staatsblad en via een aangetekende brief tegen ontvangstmelding die de curators hen sturen zodra deze personen bekend zijn en die de tekst van dit artikel en van de artikelen 72ter en 80 bevat.



Nu wanneer je dit gedaan heeft zal je opgeroepen met een gerechtsbrief om naar de sluitingsvergadering te gaan !

De partijen worden in raadkamer gehoord over de verschoonbaarheid (, over de bevrijding van de personen die zich persoonlijk zeker hebben gesteld voor de gefailleerde) en over de sluiting van het faillissement.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”