Faillisement bvba --> link naar privé vermogen

Barloydir
Topic Starter
Berichten: 2

Faillisement bvba --> link naar privé vermogen

#1 , 26 jul 2013 00:13

Mijn vriendin is medeaandeelhouder en zaakvoerder van een bvba.
Als deze bvba grote schulden maakt en/of failliet gaat, kan er dan beslag gelegd worden op mijn privé - vermogen om de schulden van de bvba af te lossen ?

Ik stel deze vraag, gezien mijn vriendin en ik binnen enkele maanden gaan trouwen en we nog een keuze van huwelijksstel moeten doorgeven aan de notaris.
Bij scheiding van goederen blijft mijn privé vermogen sowieso buiten schot.
Echter als we kiezen voor gemeenschap van goederen (wettelijk stelsel), dan weet ik niet of aan mijn privé vermogen kan geraakt worden bij faillisement van de bvba.

Graag advies aub in mijn keuze.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 08 aug 2013 11:00

Wanneer je huwt onder het wettelijk stelsel is het zo dat zowel het gemeenschappelijk vermogen als het eigen vermogen van je echtgenote zal kunnen aangesproken worden.
Jouw vermogen (met alles wat je bezit van voor het huwelijk, erfenissen, schenkingen aan jou persoonlijk...) valt hierbuiten.

Let wel: alles wat je verwerft binnen het huwelijk wordt geacht in dit gemeenschappelijk vermogen te vallen... (loon, aankopen (behalve deze die je doet als uitdrukkelijke wederbelegging van eigen gelden))

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”