Vof stopzetten

Moisim
Topic Starter
Berichten: 14

Vof stopzetten

#1 , 18 jul 2013 10:57

Dag,

Ik zou mijn Vof volledig willen stopzetten. Heb hiervoor mijn boekhouder gecontacteerd en volgens hem zou dit ca 3000 euro kosten en 6 maanden duren.

Lijkt mij allemaal duur en redelijk lang. Ik zou er eigenlijk zo snel en goedkoop mogelijk vanaf willen zijn en las dat ik dit ook zelf zou kunnen.
Ik heb de sociale kas al gebeld maar ben er niet veel wijzer uitgeworden, iemand die dit weet?

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jul 2013 12:13

Als je het volledig wettelijk wil doen duurt dit inderdaat 6 maanden en het kostje +/- 600 euro, maar wanneer je 100% zeker bent dat er geen enkele schuldeiser zou kunnen komen, dan kan je het in éénmaal doen en dan kost het je enkel de publicatie, prijs 152,46 euro en zelf naar de handelsrechtbank gaan !

Natuurlijk vraag een boekhouder zoveel, daar is veel werk aan en niemand werkt nog gratis.

De normale gang van doen is
1/bijzondere algemene vergadering, die beslist om te stoppen en aanstelling vereffenaar!
2/ verzoekschrift neerleggen voor aanstelling vereffenaar alsook een staat van activa en passiva neerleggen + bewijs van goed gedrag en zeden model 1
3/Na vonnis publicatie van de bevestiging vereffenaar.
4/algemene vergadering voor het verslag van de vereffenaar en goedkeuring
5/verzoekschrift tot goedkeuring verdeelplan neerleggen op de griffie van de rechtbank van koophandel
6/ wachten op het vonnis van de rechtbank
7/terug algemene vergadering voor het ontslag van de vereffenaar en de stopzetting
8/ publicatie van de vereffening en de stopzetting !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Moisim
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 18 jul 2013 21:09

Thanks.

Qua schuldeisers heb ik niemand.
Sociale kas en boekhouder kunnen nog komen, maar heb voldoende cash staan om die te betalen. Alleen weet ik niet wanneer die rekeningen precies komen.
Het enige wat ik nog had is een gsm abbonement maar dat heb ik ook al opgezegd.

Wat doe ik met het geld dat op rekening staat? Zou toch nog een 5k opstaan zodra ik mijn laatste facturen binnenheb.

Reclame

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2013 08:48

Thanks.

Qua schuldeisers heb ik niemand.
Sociale kas en boekhouder kunnen nog komen, maar heb voldoende cash staan om die te betalen. Alleen weet ik niet wanneer die rekeningen precies komen.
Het enige wat ik nog had is een gsm abbonement maar dat heb ik ook al opgezegd.

Wat doe ik met het geld dat op rekening staat? Zou toch nog een 5k opstaan zodra ik mijn laatste facturen binnenheb.

Normaal kan je nu al starten met de vereffening en tegen dat je een vereffenaar is aan gesteld en goedgekeurd is door de rechtbank zal je u laatste facturen wel al hebben, dan kan je ze betalen.

Op het laats moet je toch een verzoekschrift indienen voor het verdeelplan, en het geld van de bankrekening kan je dan verdelen onder de aandeelhouders en de rekening doen afsluiten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Moisim
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 24 jul 2013 10:10

Ok, thanks en wie moet ik dan aanstellen als vereffenaar?

mblb1
Berichten: 184
Locatie: Antwerpen - Gent

#6 , 24 jul 2013 10:38

Jezelf/boekhouder/...
Wel een beetje oppassen. Een vereffenaar draagt een redelijke aansprakelijkheid.

De juridische documenten zijn vrij standaard documenten dus 3.000 EUR is behoorlijk veel (zeker aangezien je bij een VOF niet naar een notaris moet).

BOFI
Berichten: 14

#7 , 24 jul 2013 16:13

Beste Moisim

Er komt bij een vereffening inderdaad heel wat kijken. En zoals denlowie reeds aanhaalde werkt een boekhouder ook niet gratis. Zelf voorzie ik voor mijn klanten toch ook een 2 500 à 3 000 euro. De effectieve facturatie gebeurt op basis van de werkelijk gepresteerde uren maar die lopen toch al snel op. Het hangt er ook vanaf of er een bedrijfsrevisor dient tussen te komen bij een vereffening. Er dienen een aantal documenten opgemaakt te worden voor de publicatie, verschillende verslagen van algemene vergaderingen, er dient eveneens een staat van actief en passief opgemaakt te worden,...

Volgens de info die je hier hebt opgesomd ligt een 3 000 euro echter aan de hoge kant.

Moisim
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 17 aug 2013 10:46

Beste Moisim

Er komt bij een vereffening inderdaad heel wat kijken. En zoals denlowie reeds aanhaalde werkt een boekhouder ook niet gratis. Zelf voorzie ik voor mijn klanten toch ook een 2 500 à 3 000 euro. De effectieve facturatie gebeurt op basis van de werkelijk gepresteerde uren maar die lopen toch al snel op. Het hangt er ook vanaf of er een bedrijfsrevisor dient tussen te komen bij een vereffening. Er dienen een aantal documenten opgemaakt te worden voor de publicatie, verschillende verslagen van algemene vergaderingen, er dient eveneens een staat van actief en passief opgemaakt te worden,...

Volgens de info die je hier hebt opgesomd ligt een 3 000 euro echter aan de hoge kant.

Dag,

hoe zit dat dan met de vereenvoudigde procedure zoals eerst aangehaald door den lowie?
Normaal krijg ik binnen dit en 2-3 weken de laatste facturen gestort.
Wat kan ik dan doen om die vereeneevoudigde procedure te starten?

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 aug 2013 11:18

vereenvoudigde procedure =
1/ buiten gewone algemene vergadering voor het stopzetten en vereffenen van de VOF
2/ papieren opmaken voor publicatie in het staatsblad Luik A en Luik B.
3/ naar de handelsrechtbank gaan bij de vennootschappen met het volgende.
a/ formulieren staatsblad
b/verslag van de algemene vergadering
c/Balans van de FOV.
d/De verdeling van de goederen en de gelden!

Alles in drievoud

Dit is alles!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Moisim
Topic Starter
Berichten: 14

#10 , 19 aug 2013 22:03

vereenvoudigde procedure =
1/ buiten gewone algemene vergadering voor het stopzetten en vereffenen van de VOF
2/ papieren opmaken voor publicatie in het staatsblad Luik A en Luik B.
3/ naar de handelsrechtbank gaan bij de vennootschappen met het volgende.
a/ formulieren staatsblad
b/verslag van de algemene vergadering
c/Balans van de FOV.
d/De verdeling van de goederen en de gelden!

Alles in drievoud

Dit is alles!

Ah, ok thanks voor de hulp! Kan mji een hoop geld, tijd en miserie besparen! :D

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”