Opzegging handelshuur

CoNiO
Topic Starter
Berichten: 7

Opzegging handelshuur

#1 , 24 jun 2013 14:24

Ik heb indertijd een handelshuur aangegaan voor 9 jaar, en binnenkort (binnen een jaar) vervalt ons contract. We zijn van plan het contract op te zeggen, en te verhuizen.

We hebben het pand indertijd casco gehuurd, en hebben het zelf volledig ingericht. Er is toen ook een plaatsbeschrijving gebeurd van de - casco - bedrijfsruimte.

Ik veronderstel dat ik bij het verlaten van het kantoorgebouw, ook alles terug casco moet terugzetten?

Zijn er mensen hier op het forum die daar ervaring mee hebben? Of is het gewoon beter van onmiddellijk een advocaat onder de arm te nemen?

Tnx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 24 jun 2013 19:00

U bent niets overeengekomen met de eigenaars van het pand.
Ik dacht als men wijzigingen aanbrengt en een getekend document heeft met de eigenaar dat deze de vaste constructie tegen bepaalde waarde dient over te nemen.

Op de plannen en het bestek staat steeds de handtekening en datum van de toenmalige eigenaar.



Art.9. Wanneer verbouwingen zijn uitgevoerd op kosten van de huurder, met uitdrukkelijk of stilzwijgend akkoord van de verhuurder of krachtens een rechterlijke beslissing, kan de verhuurder, behoudens andersluidende overeenkomst, de verwijdering ervan bij het vertrek van de huurder niet vorderen, maar hij kan zich ertegen verzetten. Indien de verbouwingen niet worden verwijderd, heeft de verhuurder de keus om ofwel de waarde van de materialen en het arbeidsloon te vergoeden, ofwel een bedrag te betalen, dat gelijk is aan de door het onroerend goed verkregen meerwaarde.
Ten aanzien van door de huurder zonder verlof ondernomen verbouwingen kan de verhuurder, hetzij in de loop van de huur, hetzij bij het eindigen ervan, eisen dat de lokalen in hun vroegere toestand worden hersteld, onverminderd schadevergoeding, zo daartoe grond bestaat. Indien hij de aldus uitgevoerde verbouwingswerken behoudt, is hij geen vergoeding verschuldigd.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”