Vraag i.v.m. overdracht aandelen

legovaer
Topic Starter

Vraag i.v.m. overdracht aandelen

#1 , 17 mei 2013 15:48

Beste experts,

Ik heb samen met mijn schoonbroer begin dit jaar een bedrijfje opgericht (SBVBA). Aangezien dit bedrijf nog niet genoeg inkomsten heeft om een volwaardig loon uit te keren hebben we dus beiden nog een fulltime job. Op dit moment ontvangen wij persoonlijk niets van het bedrijf en zijn alle inkomsten gewoon een investering in het bedrijf.
Nu heb ik een jobaanbieding gekregen van een bedrijf waar ik moeilijk nee op kan zeggen. De enige voorwaarde (en tevens ook clausule in het contract) dat dit bedrijf mij oplegt is dat ik mijn titel als zaakvoerder moet opgeven en zo dus ook mijn aandelen moet afstaan.
Ik ben bereid dit te doen. Maar nu stel ik me de vraag of het mogelijk is om mijn aandelen te 'schenken' aan mijn vrouw. Op deze manier kan ik in de toekomst desondanks toch terug in het bedrijf stappen als ik dit wens.

Nu is mijn vraag aan jullie of deze methode mogelijk is en of het een verstandig idee is.

Alvast bedankt voor jullie mening!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1

#2 , 22 mei 2013 16:28

Wat is de voorwaarde? Dat u geen zaakvoerder mag zijn of geen aandelen mag aanhouden in een vennootschap?

Indien u uw mandaat als zaakvoerder dient neer te leggen kan u perfect aandeelhouder blijven in een vennootschap (u blijft ook hoofdelijk aansprakelijk).
(eventueel kan er wel een andere regeling staan in uw statuten - het is mogelijks ook vervelend indien u statutair bent benoemd).

Het lijkt me dus niet nodig/nuttig om uw aandelen over te dragen aan uw vrouw.
Als u in de toekomst terug als zaakvoerder in het bedrijf wil stappen, zal u in principe opnieuw moeten worden benoemd

legovaer
Topic Starter

#3 , 24 mei 2013 13:48

@mblb1 :

Alvast bedankt voor de uitleg. Voor het bedrijf waar ik nu voor ga werken mag ik niets meer te maken hebben met m'n eigen bedrijf. Dus uiteraard moet ik van de titel van zaakvoerder afstappen, maar ze spraken ook over de oprichtingsakte.
Daar mag ik dus ook niet meer in vermeld staan. Dan vermoed ik dat ze dus ook eisen dat ik zelfs geen aandelen meer heb. Of zit ik er volledig naast?

Reclame

mblb1

#4 , 25 mei 2013 20:40

De aandeelhouders staan in principe niet in de statuten zelf maar in het overwegende gedeelte.
Wat staat er in de clausule?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2013 22:07

Overdracht van de deelbewijzen gebeurd in het 'deelbewijzenboek' van de bvba.
De oprichtingsakte kan men niet wijzigen deze is gepubliceerd in het staatsblad.
En zoals geschreven aansprakelijkheid oprichters is drie jaar.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8514,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”