Bvba met RC schulden van de huidige aandeelhouders

michaelz1981
Topic Starter

Bvba met RC schulden van de huidige aandeelhouders

#1 , 17 mei 2013 01:52

Ik sta op een punt om een bvba over te nemen , maar er staan nog RC schulden op van de aandeelhouders / zaakvoerder. Is het mogelijk om deze te verrekenen met de te betalen bedrag voor de aandelen?

De schulden staan erop sinds oprichting maar de bvba is zelf schuldvrij. Is het eventueel juridisch mogelijk om een gedeelte van de schuld aan de aandeelhouders naar mijn naam te zetten of moet er ook fysieke betalingen zijn uitgevoerd vanuit de bvba aan de schuldeisers / aandeelhouders??

Zijn er mogelijkheden om de RC leningen van de huidige aandeelhouders ( met medewerking) te verlagen bij de aandelenoverdracht naar een nieuwe vennoot?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mei 2013 07:00

Persoonlijk ben ik niet voor overname BVBA, als het kan enkel de zaak zonder de vennootschap, omdat er meestal wel wat lijken uit de kast vallen, en u er verantwoordelijk voor bent na de overname, wanneer het anders niet kan zeker een certificaat vragen van de fiscale schulden (Het certificaat moet in twee exemplaren worden aangevraagd door de overdrager aan de op de dag van de aanvraag bevoegde ontvanger (van de directe belastingen en/of BTW) van zijn woonplaats of van de maatschappelijke zetel.)

Wat de RC schulden betreft dit kan je boekhouder perfect regelen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mblb1

#3 , 17 mei 2013 10:24

Je kan dat ook contractueel bepalen.
- stellen dat je op het ogenblik van ondertekening de overeenkomst tot overdracht de RC moeten worden aangezuiverd.

Een BVBA hoeft niet per se problematisch te zijn. U kan steeds een due dilligence doen en een goed contract kan al voorzien in voldoende waarborgen.

Reclame

michaelz1981
Topic Starter

#4 , 17 mei 2013 11:29

Er zijn meerdere aandeelhouders en ik heb een maand eerder de koop afgerond met de ene aandeelhouder. Ik sta op het punt om de tweede aandeelhouder over te kopen. IS er mogelijkheid om achteraf een contract op te stellen dat er een gedeelte van de RC schuld van de eerste verkoper op mijn naam kan worden gezet. Het vormt niet direct een probleem voor de bvba, maar op papier staat een groot RC schuld op de bvba waarbij de aandeelhouder straks geen vennoot meer zijn. Anders had ik bijvoorbeeld eerder een lagere prijs gezet op de aandelen en het geld direct in de bvba gepompt om zodoende de schuld te verminderen op de Rc.

mblb1

#5 , 17 mei 2013 11:46

Je kan altijd een schuldoverdracht overeenkomen.
Dergelijke overdracht moet wel worden kenbaar gemaakt aan de vennootschap

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”