mede-"oprichter" vzw en risico's

Leeke
Topic Starter

mede-"oprichter" vzw en risico's

#1 , 22 mei 2007 10:26

Een vriend van mij wil een vzw oprichten en vraagt mij mee in de vzw te stappen om het minimum van drie leden te behalen. Daar wij echter tamelijk ver uit elkaar wonen, zal ik nooit effectief werkzaam zijn in de vzw en ook geen concreet toezicht hebben op de werking ervan. Nu mijn vraag: welke risico's loop ik door mee te tekenen voor de oprichting van de vzw? Ik weet dat de oprichter regelmatig gedurende enkele maanden in het buitenland zal verblijven en dat het beheer van de vzw dan aan iemand (???) anders zal overgelaten worden. Wat als die persoon er deftig zijn voeten aan veegt en er ooit sprake is van schulden, wanbeheer, eventueel niet-betaalde verzekeringen of helemaal geen verzekering? Kan ik op ??n of andere manier op ??n of ander ogenblik aansprakelijk gesteld worden (stelt u zich liefst de ergst mogelijke problemen voor)? En in geval van ontbinding van de vzw? Kan men de eventuele schulden dan terugvorderen van de oprichters? In het andere geval: als de vzw ontbonden wordt, kan het geld dan overgedragen worden aan een andere vzw (werkzaam in ontwikkelingssamenwerking)? Kan ik voorzitter zijn van die andere vzw?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 mei 2007 14:41

?Art.2bis.Onverminderd de artikelen 3,?2,en 11,gaan de leden in die hoedanigheid geen enkele persoonlijke verplichting aan inzake de verbintenissen die de vereniging aangaat.?(V.Z.W.-Wet 27 juni 1921).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”