Kan de vennoot (50%) zomaar onze zaak stopzetten?

JeanVK69
Topic Starter
Berichten: 1

Kan de vennoot (50%) zomaar onze zaak stopzetten?

#1 , 24 apr 2013 16:48

Beste

Huidige situatie: we hebben een jonge BVBA (de eerste jaarrekening moet nog volgen) die langzaam maar zeker aan het groeien is in onze snelgroeiende branche. We hebben geen leningen nodig gehad ondanks de flinke investeringen voor te starten (voornamelijk handelsgoederen/voorraad + typische startkosten) omdat mijn vennoot (we hebben ieder 50% aandelen, zijn beiden zaakvoerder) als investering een bedrag in de zaak heeft gestoken.
Mijn aandeel was mondeling besproken: ik zou minstens 2 jaar lang onbezoldigd werken en zorgen dat de zaak genoeg winst gaat draaien zodat er een salaris (of meer) betaald kan worden. Hij heeft dan ook niet actief gewerkt in zaak, buiten af en toe een flitsbezoek in onze zaak ter controle/opvolging.

Nu wilt de vennoot door gebrek aan vertrouwen in de zaak gewoonweg stoppen (of ik moet "maar iemand anders zoeken" die zijn aandelen over kan nemen). Ik vrees geen andere vennoot (tijdig) te vinden die een bedrag wilt ophoesten, waardoor ik dus zou moeten stoppen. Dit wil ik uiteraard niet!: de zaak is na ongeveer een jaar bekendheid aan het krijgen, steeds meer vraag (ik krijg het aanbod niet bijgehouden momenteel), etc.

Hierover heb ik nu enkele vragen die knagen:

- Kan mijn vennoot me zomaar een 'hak zetten', en buiten mijn wil stoppen?
- Kan deze vennoot zomaar mij met een schuld opzadelen? Ik heb geen prive middelen om bijvoorbeeld zijn investering(deels) terug te betalen: ik heb nog 0 euro uit onze zaak ontvangen, onbezoldigd gewerkt (statuut zelfstandige bijberoep, en ergens anders in horeca nog 20 uur extra gewerkt voor mijn prive kosten te kunnen betalen)
- Heeft iemand nog een advies? Een advocaat zou ik graag willen, maar ik heb er geen geld voor: ik ben bezig met pro deo, maar deze aanvragen lijken enorm lang te duren (diverse papieren nodig,..)
- De vennoot wilt nu ook geen betalingen mee tekenen (is noodzakelijk boven bepaald bedrag) voor nieuwe bestellingen, (terwijl het geld, afkomstig uit verkoop van huidige stock, ruim aanwezig is), waardoor ik dreig helemaal vast te lopen, en daardoor genoodzaakt ga worden alles te stoppen: zonder nieuwe producten kan ik zelfs mijn huidige klanten niet blijven voorzien.

Dank u voor de eventuele reactie,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 26 apr 2013 08:13

“Art.340. Iedere vennoot kan om gegronde redenen in rechte vorderen dat zijn aandelen worden overgenomen door de vennoten op wie deze gegronde redenen betrekking hebben. De artikelen 335, 336, tweede lid, en 337, tweede lid, zijn van toepassing. Artikel 337, eerste lid, is van overeenkomstige toepassing op de eiser.”(7 mei 1999 Wetboek Vennootschappen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”