Lenen aan vennootschap zonder kapitaal vol te storten

nickb
Topic Starter

Lenen aan vennootschap zonder kapitaal vol te storten

#1 , 10 apr 2013 16:32

Ik heb begrepen dat wanneer een aandeelhouder een persoonlijke lening verstrekt aan de vennootschap waarvan hij aandeelhouder is, het gedeelte van de interesten dat betrekking heeft op het bedrag van de lening dat het volgestorte kapitaal overschrijdt, geherkwalificeerd kan worden als dividend. Bron hiervoor : https://www.sbb.be/Nederlands/Topmenu/S ... schap.aspx.

Ik heb echter ook vernomen dat de fiscus er een probleem van zou kunnen maken indien een aandeelhouder een lening aan de vennootschap verstrekt, zonder eerst het volledige kapitaal te volstorten. Klopt dit ? is er een wettelijke basis om dit als onrechtmatig te beschouwen, of gaat het om een interpretatie van de fiscus ?

Het betreft een BVBA waarvan momenteel 1/3de van het kapitaal volstort is.

Alle advies hieromtrent is welkom !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 11 apr 2013 19:41

Nick,

Het klopt dat er herkwalificatie plaatsvindt en dat gebeurt zeer regelmatig.
Ik heb nog niet meegemaakt dat de fiscus problemen maakt over rekening courant passief. Zeker met de huidige lage rentes is er weinig aan verdiend. Maar uiteraard kan de fiscus alle boekhoudkundige verrichtingen toetsen met de economische realiteit. Je kapitaal niet volstorten, maar wel aftrekbare intresten genereren zou bij hogere rentestanden inderdaad wel eens een discussiepunt kunnen zijn. Anderzijds geniet de eigen kapitaalinbreng van notoriele intrestaftrek wat in het leven werd geroepen om het voordeel inbreng eigen kapitaal versus vreemde financiering te corrigeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”