Juridische bijstand voor onderneming/pro deo

Antoine
Topic Starter
Berichten: 1

Juridische bijstand voor onderneming/pro deo

#1 , 16 mei 2007 05:00

Ik las dar rechtspersonen ook beroep kunnen doen op juridische bijstand, doch nergens vond ik de voorwaarden.
Ik wil de vennootschap stoppen ingevolge leeftijd en gezondheidsproblemen. Door gebrek aan liquide middelen en inkomsten kunnen we de nodige processen niet voeren of verder zetten, evenmin zijn we nog in staat ons te laten verdedigen.
De vennootschap beschikt over vastgoed met belangrijke waarde. Het is de bedoeling dit te verkopen als vastgoed of via overname van de aandelen. Dit vergt echter veel tijd. Ondertussen betalen een aantal klanten niet meer, en heeft een leverancier (onderaannemer bij onze klanten)) toch beslag laten leggen op een gekantonneerd bedrag van 14000? nadat hij de zaak in beroep verloor en deze rechtbank zich onbevoegd verklaarde en verwees naar onze algemene voorwaarden en de overeengekomen arbitrage. Onze firma heeft een vordering gebaseerd op de contracten en voorwaarden dewelke in een schadevergoeding voorzag wegens oneerlijke concurrentie. Nog tijdens werkzaamheden voor onze firma bij onze klant onderkroop deze onderaannemer ons door rechtstreeks met de klant te werken en contracteren wat expliciet in onze verkoopsvoorwaarden (door hen bevestigd voor ontvangst en waarnaar verwezen wordt in de uitspraak in beroep) verboden was op straf van boete. Bovendien verliep hun facturatie onjuist en vol fouten. Onze vennootschap heeft te laat een niet gunstige balans neergelegd van de twee voorbije boekjaren, dit ingevolge de stopzetting en de afbouw van activiteiten en ziekte, nochtans zonder de solvabiliteit van de firma echt aan veel te tasten. ( Er blijven immers vaste kosten voor elektriciteit, telefoon, registraties en boekhouding enz.. zolang de firma nog bestaat).
De zaak ligt nu compleet stil.
Hoe krijg ik het gekantonneerde beslagen geld dringend vrij, want mijn advocate zegt dat dit niet kan zonder akkoord van de tegenpartij. Nochtans heeft deze firma geen enkel vonnis, integendeel ze is veroordeeld voor de kosten in alle gedingen, en is onze vordering veel groter
Hoe langer dit duurt hoe meer geld het kost. Kan ik dan nooit stoppen?
graag uw spoedige reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 mei 2007 10:00

?Art.508/1.Voor de toepassing van dit boek wordt verstaan onder :...2? juridische tweedelijnsbijstand : de juridische bijstand die wordt verleend aan een NATUURLIJK PERSOON persoon in de vorm van een omstandig juridisch advies, bijstand al dan niet in het kader van een procedure of bijstand bij een geding...?(Gerechtelijk Wetboek).

?Art.1403.De schuldenaar tegen wie bewarend beslag is gedaan of toegestaan, kan in elke stand van het geding het beslagene bevrijden of het beslag verhinderen door in de Deposito- en Consignatiekas of in handen van een erkende of aangestelde sekwester een bedrag in bewaring te geven, toereikend om tot waarborg te strekken voor de schuld in hoofdsom, intrest en kosten...?(Gerechtelijk Wetboek).

Kantonnement kan ook minnelijk plaatsvinden krachtens een overeenkomst tussen de raadslieden van de procespartijen.Uit ?mijn advocate zegt dat dit niet kan zonder akkoord van de tegenpartij.? meen ik te moeten afleiden dat uw kantonnement minnelijk plaatsvond.Onderzoek wat de overeenkomst tussen de raadslieden van de procespartijen inhoudt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”