Vraag - aandelen Luxemburgse vennootschap

caramelklakske
Topic Starter

Vraag - aandelen Luxemburgse vennootschap

#1 , 02 mar 2013 12:27

Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik aan zoiets moet beginnen, dus hoop ik dat iemand hier mij in de juiste richting kan duwen.

De situatie is als volgt.
Een vriend, die ik al talrijke jaren ken, woont en werkt in Luxemburg. Hij heeft er een bedrijf (een SA), de zaken lopen blijkbaar goed, goed ja ... een zaak als een ander.
Van sedert ik hem ken heb ik hem verschillende keren geholpen, soms eens met vertalingen, soms een met een grafisch werkje, ... you name it, ik holp waar ik kon (deed dat trouwens altijd onbezoldigd, zo zijn we vrienden geworden ... )

Recentelijk stelde hij voor dat - in return voor de blijk van vertrouwen die ik HEM altijd heb gegeven - hij me 10% van de aandelen van zijn SA (alle aandelen zijn in zijn handen) wil geven.
Ik KRIJG ze, ik moet dus niets investeren, er is van mijn kant uit GEEN geld of een financiële input nodig.
Wanneer ik hem vroeg waarom je in godsnaam zoiets zou doen, dan kreeg ik als antwoord "je bent een van de weinigen die er altijd was voor mij, dit is mijn manier van dank u zeggen" (hij heeft een moeilijk prive leven gehad en wij boden gewoon een luisterend oor - dat is wat vrienden doen)
Naar zijn zeggen wil hij me meer betrekken bij zen zaak, omdat hij denkt dat ik een meerwaarde kan zijn voor zijn onderneming en dat ze op die manier kan groeien.
Ik zou dan ook worden uitbetaald dmv devidenten ?

Nu, ongeacht de goede vriend die ik altijd wil zijn voor iedereen, ben en blijf ik nog altijd Belg van nature en dergelijke zaken roepen dan ook vraagtekens op.
Ik ben ouderwets opgevoed geweest en mijn ouders hebben me altijd gezegd dat "krijgen" nooit gratis is, niemand geeft nooit iets zomaar weg en al zeker niet als het om geld en zaken gaat.
Het is dan wel een vriend, ik weet in grote lijnen wel wat hij doet ... maar ik ken natuurlijk geen cijfers, geen boekhouding, .... en dus "ik geef je 10% van de aandelen" triggert meer dan 1 alarm bij mij.

De vragen die ik dan heb zijn voor de pro misschien wel banaal, maar voor mij erg belangrijk.

1) Kan dit zomaar ? 10% aandelen weggeven, for free .. omdat ik een toffe ben ?
2) Wat zijn de valkuilen ? Het kan niet anders dan dat er ook hier valkuilen zijn ? Zaken waar ik dreig blindelings in te lopen ?
3) Gaan die dividenten problemen geven met de fiscus hier ? Ik wil GEEN ambras met de overheid ... ik hou dus liever alles open en klaar.
4) Wat als dit een bedrijf is dat op de rand van een faling staat ? Als ik 10% aandelen heb en dat bedrijf gaat overkop, gaan ze dan ook aan mijn deur komen kloppen ?

Nogmaals, het is mijn vriend en ik wil hem wel vertrouwen maar dit lijkt met gewoonweg te mooi om waar te zijn en je weet wat ze zeggen ... "als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het meestal ook niet waar"

Ik kijk graag uit naar jullie advies.

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 03 mar 2013 12:40

1) Zolang het uw eigen vermogen betreft; kan u daar vrijelijk over beschenken en aldus ook wegschenken.

2) Afhankelijk hoe dit alles (al dan niet) wordt beschreven kan u zich indekken tegen valkuilen.

3) Vanaf dit jaar zouden er extra posten verschijnen op de belastingsbrief waarmee u deze inkomsten kan aangeven.

4) Als aandeelhouder krijgt u normaliter inzicht in de bedrijfsresultaten en strategie, gaat u niet akkoord dan; kan u zich terugtrekken.
Handige documenten voor Personenrecht

caramelklakske
Topic Starter

#3 , 03 mar 2013 12:44

Bedankt voor de tips ...

Maar welke kunnen de valkuilen zijn ?

Het enige wat ik wil vermijden is dat er ergens een schuld is waar ik niet van weet (je loopt met zo een dingen - naar mijn mening dan toch - niet te koop) en dat ik plots een deurwaarder aan mijn deur heb met de melding dat ze komen opladen vanwege een oude schuld van dit bedrijf.
Nogmaals, voor zover ik weet is dit een solvabel bedrijf, maar ik heb voldoende van die horrorverhalen gezien op TV over partnerships die uitdraaien in situaties waar de een de ander oplicht (op dit forum trouwens meer dan 1 zo een verhaal te lezen) .. ik heb een stabiel en goed leven, ik wil dat niet op het spel zetten daarvoor .... maar als het echt een opportuniteit is, dan wil ik ook niet gelijk neen zeggen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2013 13:23

Dan zouden de DW in de bankencrisis bij heel veel aandeelhouders hebben kunnen opladen.
Aandelen wil zeggen dat uw deel in het bedrijf bestaat uit x aandelen ... waarde aandeel is afhankelijk van de omzet/vermogen van de firma.

In België kan u via kruispuntbank al info ophalen over die firma ook via staatsblad en Nationale bank van België en dat kan u zo via internet.
Ik vermoed ook in Luxemburg.

lucgescheiden

#5 , 03 mar 2013 13:58

De fiscale verdragen tussen Luxemburg en België bevatten een meldingsplicht van alle transacties
die met Belgisch vermogen gebeuren te Luxemburg...
waarom deze gulhartigheid dan niet dadelijk in cash-geld wordt uitgedrukt, kent mogelijk daar zijn redenen.

Maar samen winst-gevend zaken doen, gaat steeds gepaard met enige onderlinge transparantie,
waar het u heden aan ontbreekt, of begrijp ik uw vraag verkeerd?
Handige documenten voor Personenrecht

caramelklakske
Topic Starter

#6 , 03 mar 2013 15:24

Alvorens ik enig iets teken spreekt het voor zich dat ik eerst een duidelijk inzicht in de boeken wil ...

maar het is gewoon dat ik wil weten waaraan ik begin ... nogmaals ... "zomaar" iets krijgen heb ik nog nooit meegemaakt en ik ben erg wantrouwig tegenover iedereen die mij iets geeft.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 mar 2013 19:09

U kan wel aandelen hebben die stijgen of dalen in waarde.
Zolang er geen dividend wordt uitbetaald ..... hebt u geen winst.
En dus ook geen inkomen uit Luxemburg.

Of aandelen van (kleine) NV of BVBA ook moeten opgegeven worden in uw belastingen weet ik niet... graag dus andere opinies.

Deelbewijzen worden zo enkel geregistreerd in het deelbewijzenregister zodoende.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”