Verkoop BVBA

Kriskenijs
Topic Starter

Verkoop BVBA

#1 , 31 jan 2013 22:18

Ik ben reeds 1,5 jaar eigenaar van een BVBA waar niets mee gebeurt. Deze BVBA is ooit opgericht voor deelname aan een programma maar is maar 1 maand echt actief geweest. Nu 1,5 jaar later zit ik dus nog steeds met een BVBA waar ik echt vanaf wil. De kosten blijven maar binnenstromen en er gebeurt niets mee. Ik heb ondertussen zelf het BTWnummer laten schrappen. Maar nu weet ik het dus echt niet meer. Een boekhouder heb ik ook al lang niet meer (wegens persoonlijke financiële redenen). Wat zijn nu de stappen die ik moet ondernemen om gewoon eindelijk terug een BVBAloos en toch iets meer zorgeloos leven te kunnen leiden?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2013 07:13

Er zijn 2 mogelijkheden.
1/ je ontbind de BVBA, dit kan je gemakkelijk zelf, maar is wel wat werk aan, kostprijs als je het zelf doet is 2X 153€ publicatie en 1 maal +/- 55€ voor het eerste verzoekschrift van aanstelling van een vereffenaar..
Als de boekhouder dit doet reken maar op iets meer dan 1000€

2/ je verkoopt de BVBA, dit is gewild daar deze al 1.5 jaar bestaat en de oprichters aansprakelijk bijna vervallen is, natuurlijk moet je iemand vinden die dit wil kopen, als ze niet volstort is moet men ze eerst volstorten.

Als ik op pensioen gegaan ben heb ik er zelf twee ontbonden en vereffend zonder boekhouder en dit is gelopen als een fluitje van een cent.
Je moet er wel 4 maal voor naar de griffie van de rechtbank, één maal verzoekschrift aanstelling vereffenaar, één maal publicatie vereffenaar, terug verzoekschrift tot goedkeuring van ontbinding verdeelplan en als laatste publicatie van stop zetting.

Er zijn handels rechtbanken waar men het met één publicatie van ontbinding en stopzetting kan doen, maar niet overal, in Gent raad men het niet aan en vraag men om het wettelijk te doen zoals ik het hier beschreef.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mblb1

#3 , 01 feb 2013 08:19

Als je wil ontbinden en vereffenen moet je ook langs de notaris. De beslissing tot ontbinding vereist een notariële akte.
Bovendien moet je nu ook rolrechten betalen voor de eventuele tussentijdse staten (7de maand en 13de maand en dan jaarlijks).

Het kost dus wel iets meer.

Reclame

denlowie

#4 , 01 feb 2013 11:17

gebruiker

#5 , 01 feb 2013 15:41

Er zijn 2 mogelijkheden.
1/ je ontbind de BVBA, dit kan je gemakkelijk zelf, maar is wel wat werk aan, kostprijs als je het zelf doet is 2X 153€ publicatie en 1 maal +/- 55€ voor het eerste verzoekschrift van aanstelling van een vereffenaar..
Als de boekhouder dit doet reken maar op iets meer dan 1000€

2/ je verkoopt de BVBA, dit is gewild daar deze al 1.5 jaar bestaat en de oprichters aansprakelijk bijna vervallen is, natuurlijk moet je iemand vinden die dit wil kopen, als ze niet volstort is moet men ze eerst volstorten.

Als ik op pensioen gegaan ben heb ik er zelf twee ontbonden en vereffend zonder boekhouder en dit is gelopen als een fluitje van een cent.
Je moet er wel 4 maal voor naar de griffie van de rechtbank, één maal verzoekschrift aanstelling vereffenaar, één maal publicatie vereffenaar, terug verzoekschrift tot goedkeuring van ontbinding verdeelplan en als laatste publicatie van stop zetting.

Er zijn handels rechtbanken waar men het met één publicatie van ontbinding en stopzetting kan doen, maar niet overal, in Gent raad men het niet aan en vraag men om het wettelijk te doen zoals ik het hier beschreef.
En wat deed je inzake het verplichte verslag van de commissaris of bedrijfsrevisor of extern accountant bij de ontbinding van die BVBA's?

En daarnaast :
Ook hier is de tussenkomst van de notaris vereist.
http://www.notaris.be/opstarten-onderne ... ereffening" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de volledigheid:
Worden gestraft met geldboete van vijftig euro tot tienduizend euro : (te vermenigvuldigen met 5)

1° de bestuurders of zaakvoerders die het bijzonder verslag, samen met het verslag van de commissaris, van de bedrijfsrevisor of van de externe accountant, niet voorleggen overeenkomstig artikel 181;

2° de vereffenaars die een van de bij de artikelen 81, 82, 83, 1°, 84 tot 87, 95 en 96 gestelde verplichtingen niet nakomen;

3° de vereffenaars die verzuimen de algemene vergadering bijeen te roepen, overeenkomstig artikel 189, binnen drie weken na het hun gedane verzoek;

4° de vereffenaars die nalaten aan de algemene vergadering de jaarrekening of de uitkomsten van de vereffening voor te leggen, overeenkomstig de artikelen 193 en 194;

5° de vereffenaars die verzuimen aan de griffie van de rechtbank van koophandel van het arrondissement waarin de vennootschap haar zetel heeft, de omstandige staat van de toestand van de vereffening over te zenden, overeenkomstig artikel 189bis.

Indien de schending van de artikelen bedoeld in het eerste lid, 2° gebeurt met bedrieglijk oogmerk kunnen zij bovendien worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot een jaar of met beide straffen samen.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

denlowie

#6 , 01 feb 2013 16:17

En wat deed je inzake het verplichte verslag van de commissaris of bedrijfsrevisor of extern accountant bij de ontbinding van die BVBA's?

En daarnaast :

Ook hier is de tussenkomst van de notaris vereist.
Je heeft gelijk, de laatste twee waren het een CVOA en een GCV en niet een bvba, de bvba die ik vroeger had, is rechterlijk ontbonden daar dit een slapende vennootschap was en in meer dan 5 jaar geen jaarrekening had ingediend, dit is wel meer dan 10 jaar geleden, daar heb ik geen enkele boete voor gehad, daar er geen enkele schuld was en wel altijd een nihil aangiftes werden neer gelegd, maar geen jaar rekening.

mblb1

#7 , 01 feb 2013 17:38

Een ontbinding is per definitie een statutenwijziging. Statutenwijzigingen moeten in dezelfde wijze geschieden als waarin de akte is opgemaakt (art. 66, derde lid W.Venn.).
Dit geldt enkel voor vrijwillige ontbindingen (niet voor wettelijke of gerechtelijke).

Als u hem niet verkoopt (msh hiervoor eens googlen) dient u de nodige verslagen op te maken en naar de notaris te gaan teneinde de vennootschap te ontbinden.

j.demoor

#8 , 02 feb 2013 10:25

“Art.181.§ 1. Het voorstel tot ontbinding van een...vennootschap met beperkte aansprakelijkheid...wordt toegelicht in een verslag dat door het bestuursorgaan wordt opgemaakt en dat vermeld wordt in de agenda van de algemene vergadering die zich over de ontbinding moet uitspreken...Voor de gevallen waarin de vennootschap besluit haar activiteiten te beëindigen...wordt voornoemde staat, behoudens met redenen omklede afwijking, opgesteld conform de waarderingsregels vastgesteld ter uitvoering van artikel 92. De commissaris of, bij zijn ontstentenis, een bedrijfsrevisor of een externe accountant die door het bestuursorgaan wordt aangewezen, brengt over deze staat verslag uit en...§ 4. Vóór de beslissing tot ontbinding van de vennootschap bij authentieke akte wordt opgesteld, moet de notaris...Art.184...§ 5. Onverminderd artikel 181, zijn een ontbinding en vereffening in één akte slechts mogelijk mits naleving van de volgende voorwaarden : 1° er is geen vereffenaar aangeduid; 2° er zijn geen passiva luidens de staat van activa en passiva als bedoeld in artikel 181; 3° alle aandeelhouders of vennoten zijn op de algemene vergadering aanwezig of geldig vertegenwoordigd en besluiten met eenparigheid van stemmen. De terugname van het resterend actief gebeurt door de vennoten zelf...”(7 MEI 1999. - Wet houdende het wetboek van vennootschappen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kriskenijs
Topic Starter

#9 , 02 feb 2013 21:25

Om te beginnen... allen bedankt voor jullie reacties! Ik zit nu in deze situatie: de aanvraag tot schrapping is aangekomen bij de BTWdienst van Antwerpen. Ik heb de vraag nu gekregen een lijst naar de inspecteur te sturen met de nog aanwezige goederen van de BVBA. Maar eigenlijk heb ik daar niks meer van. Dat is toen allemaal weggegooid in een container want we hadden maar een goeie 48 uur om onze zaak te verlaten (het ging dus wel degelijk om een TV-programma). Van al het materiaal dat er ooit gekocht is voor die maand (zoveel is dat niet) blijft er dus eigenlijk niks over buiten een paar prullen die samen nog geen 50 euro waard zijn. En nu het als het BTWnummer geschrapt wordt, ben ik dan nog verplicht om jaarlijks een jaarrekening binnen te doen? Want ondertussen weet ik echt niet zo goed wat ik moet doen om wettelijk in orde te zijn.

gebruiker

#10 , 03 feb 2013 22:22

Om te beginnen... allen bedankt voor jullie reacties! Ik zit nu in deze situatie: de aanvraag tot schrapping is aangekomen bij de BTWdienst van Antwerpen. Ik heb de vraag nu gekregen een lijst naar de inspecteur te sturen met de nog aanwezige goederen van de BVBA. Maar eigenlijk heb ik daar niks meer van. Dat is toen allemaal weggegooid in een container want we hadden maar een goeie 48 uur om onze zaak te verlaten (het ging dus wel degelijk om een TV-programma). Van al het materiaal dat er ooit gekocht is voor die maand (zoveel is dat niet) blijft er dus eigenlijk niks over buiten een paar prullen die samen nog geen 50 euro waard zijn. En nu het als het BTWnummer geschrapt wordt, ben ik dan nog verplicht om jaarlijks een jaarrekening binnen te doen? Want ondertussen weet ik echt niet zo goed wat ik moet doen om wettelijk in orde te zijn.
BTW nummer heeft enkel betrekking op BTW activiteiten. De jaarrekening dient nog steeds jaarlijks neergelegd te worden.

Die lijst waar ze naar vragen dat is je afschrijvingstabel omdat investeringen (staan in je boekhouding opgenomen op de posten beginnend met een '2'), voor de niet verlopen periode van 5 jaar sinds de aanschaf van die investeringsgoederen de BTW, herzien dienen te worden.

Telefoneer eens rond naar bedrijfsrevisoren en leg hen de toestand van die BVBA uit, misschien vind je er wel één die je wil begeleiden bij je ontbinding van die BVBA (opmaak van verslag en al wat dat inhoudt) tegen een schappelijk prijsje.

Een BVBA kan je oprichten voor een 1.000 euro, die ontbinden kost een veelvoud ervan! (Welkom in de zin en onzin van Belgisch Kafka).

Tenzij je naar het buitenland plant te verhuizen? Dan kan een goedkopere oplossing zijn van je BVBA mee te verhuizen naar het betrokken land en die daar te vereffenen of daar te gebruiken om je woonhuis er aan te kopen, ...(is wel niet voor de meesten toepasbaar gelet op de techniciteit van de handelingen : meestal tussenkomst notaris in het land waar je naartoe gaat ten einde de vennootschap over te dragen).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker

#11 , 03 feb 2013 22:36

Je BVBA heeft geen inkomsten meer ...

Je kan ook eens bekijken of een faling van de BVBA geen oplossing biedt gelet je toch jaarlijks een sociale bijdrage van meer dan 300 euro en mogelijk een provinciebelasting en een gemeentebelasting te betalen krijgt.

Gelet op de korte periode sinds je oprichting is dit wel maar aangewezen van daarvoor nog te wachten tot na 3 jaar vanaf de startdatum van de BVBA (oprichtersaansprakelijkheid). Dit maakt niet zo'n verschil omdat je die belastingen dan persoonlijk zou te betalen krijgen, maar bij een faling wordt een curator aangesteld (een advocaat normaal) die je zou kunnen trachten een paar extra 'kosten' (zijn vergoeding als curator) aan te smeren. In feite als je die vennootschapsbijdrage en die belastingen niet zou vereffenen dan gaat daar toch meer dan een jaar over tot ze ingevorderd worden (bij je vennootschap). Zorg er wel voor dat je jaarrekening tijdig neergelegd wordt bij de Nationale Bank!

Invordering van deze sociale bijdrage + belastingen + deurwaarderskosten geven je dan de mogelijkheid tot 'neerlegging van je boeken' (= faling). Kost hier is normaal 0 euro.

De periode dat dit zou overlappen gaat je normaal brengen onder de uit te komen Europese regels inzake 'faling' met de geplande stemming van een gewijzigd 'European Entrepreneurship Action Plan'.

http://www.europeanvoice.com/article/im ... 76108.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Laat je wel adviseren vooraleer je deze weg zou kiezen!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”