oprichting 2 de bvba

dave1983
Topic Starter

oprichting 2 de bvba

#1 , 23 jan 2013 07:42

ik heb reeds een bvba waar ik zaakvoerder van ben ( en ook de meeste aandelen bezit), maar zou graag een 2de bvba oprichten, waar ik dan ook zaakvoerder van zou zijn met de meeste aandelen kan dit?

Want ik hoor langs kanten dat men slechts 1 maal zaakvoerder kan zijn van een bvba en als men een 2 de bvba wil oprichten dat iemand anders de meeste aandelen moet bezitten.

heeft iemand hier info over?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1

#2 , 23 jan 2013 08:18

U kan perfect meerderheidsaandeelhouder zijn in verschillende vennootschappen. Het is dus geen probleem om een tweede BVBA op te richten.
U kan tevens perfect zaakvoerder zijn van die 2de BVBA. Let wel: er bestaat in principe zoiets als een loyauteitsplicht als bestuurder/zaakvoerder. Dit betekent dat u als zaakvoerder (in de eerste BVBA) de eerste BVBA geen concurrentie mag aandoen. Als u meerderheidsaandeelhouder en (enige) zaakvoerder bent van de eerste BVBA zal het evenwel niet zo evident zijn om een vordering hieromtrent in te stellen tegen u.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2013 11:14

Wat je misschien gehoord heeft is dat je maar één EBVBA de éénpersoons-BVBA kan hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”