Nieuwe BVBA

*Robbie*
Topic Starter

Nieuwe BVBA

#1 , 16 jan 2013 13:43

Allen,

Ik heb momenteel een BVBA die ik gebruik voor mijn activiteit als IT-consultant.

Ik denk er momenteel over na om mijn activiteit uit te breiden en eventueel samen te werken met andere personen (freelancers of zelfs werknemers).
Deze nieuwe activiteiten zou ik dan ook graag onderbrengen in een andere vennootschap.

Nu mijn vraag: om te vermijden deze nieuwe vennootschap (volledig) te moeten oprichten met privé-middelen, kan ik deze nieuwe BVBA oprichten waarbij mijn huidige BVBA het startkapitaal voorziet (en dus de aandelen in haden krijgt)? Of kan ik dit ook splitsen waarbij ik als natuurlijk persoon bijvoorbeeld 20% van de aandelen en startkapitaal voor mijn rekening neem en mijn huidige BVBA de rest?

Zijn hier voorwaarden aan verbonden? Zijn er eventueel betere manieren om dit te doen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Groeten,

Robbie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1

#2 , 16 jan 2013 14:18

Er is geen probleem om uw vennootschap aandeelhouder te laten worden van de nieuwe vennootschap.
Vermits u maar 1 EBVBA kan hebben (of anders hoofdelijk aansprakelijk bent) zal u (als u de nieuwe BVBA alleen wil oprichten) zelfs verplicht zijn om uw EBVBA en uzelf als aandeelhouder te nemen (zodoende heeft u 2 aandeelhouders).

U dient wel even uw statutair doel van u vennootschap na te gaan om te zien of het wel toegestaan is dat u participeert in andere vennootschap (dit is meestal wel het geval maar volledigheidshalve lijkt het me aangewezen dit te controleren).

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2013 07:12

Dit kan perfect, maar persoonlijk heb ik de ervaring wanneer je twee onafhankelijk werkende vennootschappen verstrengelt door aandelen en de zelfde zaakvoerder, en wanneer de kans bestaat dat je onderling ga facturen uitschrijft, dan zeg ik je uit ondervinding dat wanneer je controle krijgt men argwaan zal wekken.
Wanneer je met de tweede vennootschap personeel of losse medewerkers ga hebben dan vergroot je u kans dat er ooit iets mis kan gaan, en dan trek je de eerste mede in de put.

Persoonlijk blijf ik erbij dat je veel beter een tweede opricht zonder de eerste vennootschap erbij te betrekken, en een tweede kleine vennoot dit is niet zo moeilijk om te vinden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

*Robbie*
Topic Starter

#4 , 18 jan 2013 15:30

Hoi,

Ok, bedankt voor jullie reacties :wink:

@Lowie, goede opmerking ivm de controles. Ik neem dit zeker mee in overweging.

Groeten!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”