Akte verplicht?

azerty
Topic Starter
Berichten: 3

Akte verplicht?

#1 , 21 apr 2007 02:05

Bij een overeenkomst tussen een VZW en een NV ivm een zaak van meer dan 375 euro, is er dan een akte verplicht? Waarom wel/niet? In het burgerlijk wetboek staat zoiets, maar ik weet niet of ik hiervoor het BW moet gebruiken.

Stel dat ik de VZW ben en ik wil bewijzen dat er geen overeenkomst is (bv. protest tegen een factuur), mag ik dan enkel het wetboek van koophandel gebruiken? Aangezien ik dan zou protesteren tegen een handelaar...

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 22 apr 2007 21:03

Ik denk dat u als vzw toch het BW moet volgen.

WvKoophandel geldt wellicht enkel tussen handelaars.
In het tegenovergestelde geval zou de ganse huurwetgeving van het BW niet gelden voor alle particulieren die huren van een handelsvennootschap; en dat lijkt me onmogelijk.

Consumentenrecht zou dan nooit gelden; want de relatie zal altijd zijn 1 consument - 1 handelaar.

*******************************************************

Maar ik geef wel toe dat dit een eigen redenering is. Ik heb me de vraag ook al gesteld; omdat men de ene keer spreekt van "tussen handelaars" en de andere keer "in handelszaken". Maar tot nader bericht volg ik mijn hopelijk egzond verstand van hierboven.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”