aandelen bvba

helana
Topic Starter
Berichten: 5

aandelen bvba

#1 , 19 nov 2012 22:48

Mijn echtgenoot heeft een zelfstandige zaak, een bvba. Wij zijn getrouwd met scheiding van goederen. Wat betekent het als ik wel of niet helft aandelen van de zaak zou krijgen? Rechten? Plichten? Ben ik dan ook mee verantwoordelijk voor eventueel gemaakte schulden of wat als zaak zou failliet gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38738

#2 , 19 nov 2012 23:17

Een firma en haar aandelen (deelbewijzen) hebben niets te maken met een huwelijk en scheiding van goederen.
Met andere woorden uw aandelen behoren tot uw goederen dus zijnde uw eigendom. Net zoals aandelen die u op de beurs zou kopen.
Natuurlijk als het een scheiding van goederen EN aanwinsten is.

In het andere geval bestaat de kans dat ze alsnog in de gemeenschap van aanwinsten vallen.

Wat de schulden betreft.
Als de firma in faling gaat zijn uw aandelen niets meer waard.
Edoch als u stichtend vennoot bent dan bent u de eerste drie jaar wel mee verantwoordelijk.
Ook als u (mede)zaakvoerder zou worden/zijn dan hebt u ook de verantwoordelijkheid als zaakvoerder en indien een frauduleuze faling bent u ook als zaakvoerder daarvoor (mede)verantwoordelijk.

mblb1
Berichten: 184
Locatie: Antwerpen - Gent

#3 , 20 nov 2012 09:33

Het basisprincipe van een vennootschap met besloten aansprakelijkheid (zoals een BVBA) is dat de schuldeisers in principe niets meer kunnen vorderen (van de aandeelhouders) dan de inbreng in de vennootschap. U kan dus in principe aandeelhouder worden van deze BVBA. Het enige wat u dan zal verliezen is uw inbreng. In principe heeft u ook alle rechten als aandeelhouder (recht op dividend, vraagrecht, om algemene vergadering bij te wonen, stemrecht (wat betreft het stemrecht bestaat er dacht ik wat controverse over wie de stemrechten mag uitoefenen in een stelsel van gemeenschap van goederen)). Zoals Franciscus aangaf kan u als oprichter (stichtend vennoot) de eerste drie jaar worden aangesproken indien uw zaak failliet gaat.

Uw echtgenoot zal tevens zaakvoerder zijn. Hiervoor kan hij kunnen worden aangesproken door de vennootschap of door derden. Afhankelijk van uw huwelijksstelel zullen de schuldeisers zich hiervoor wel op uw en het gemeenschappelijk vermogen kunnen verhalen (dit is zo bij gemeenschap van goederen). Bij een faillissement geldt er bovendien een verzwaarde aansprakelijkheid ingeval de zaakvoerder kennelijk heeft bijgedragen tot het faillissement. Om deze gevolgen van deze aansprakelijkheden tegen te gaan, kan ervoor geopteerd worden om:
- een aansprakelijkheidverzekering voor zaakvoerders te nemen (best bespreken met een verzekeraar)
- uw gezinswoning onbeslagbaar te laten verklaren (moet voor notaris, best met hem/haar bespreken want zal niet altijd fiscaal voordelig zijn)

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”