Hallo,
ik zit met een vervelende situatie.
ik heb al meer dan 5 jaar een BVBA, samen met een vennoot (50-50 aandelen). We zijn beide zaakvoerders, en keren ons elke maand een loon uit.
Mijn vennoot zou binnenkort graag halftijds willen komen werken (hij bereikt bijna de pensioenleeftijd), maar hij zou daarbij graag hetzelfde loon willen behouden.
Kan dat zomaar? Dat wil zeggen dat ik tweemaal zo hard werk dan hij, om allebei even veel te verdienen.
Mijn plan is van hem uit te kopen, maar volgens mij gaat hij dit nooit willen, omdat we een zeer goed draaiende zaak hebben.
Hij heeft ook laten uitschijnen dat hij er binnen ongeveer een jaartje mee zou willen stoppen, en dan enkel nog aandeelhouder blijft.
Is ook dit mogelijk??? Want dat wil dan toch zeggen dat hij op het einde van een jaar een dividend krijgt uitgekeerd (idem aan dat van mij) zonder er ook maar iets voor te doen…!
Dit lijkt me zo onlogisch..?
Als uitkopen niet lukt, wat zijn nog de mogelijkheden om er voor te zorgen dat ik zijn pensioen niet elk jaar gratis toereik in de vorm van een dividend?
Btw, kan iemand me ook zeggen op basis van wat een uitkoopprijs wordt bepaald?
Het lijkt me het best dat ik me informeer bij een goeie boekhouder/advocaat die voldoende kennis heeft van uitkopen/aandeelhouderschap e.d. Iemand goeie tips voor zulke personen?
Alvast bedankt!