belastingaangifte van verzekeringspremie na verkeersongeval

eddy1015
Topic Starter
Berichten: 3

belastingaangifte van verzekeringspremie na verkeersongeval

#1 , 09 okt 2012 10:08

Geachte,
In 2005 kreeg ik een verkeersongeval, na 7 jaar en 7 operaties is er geen beterschap meer.
Ik kan mijn werk als zelfstandige niet meer voortzetten en heb daarvoor via de rechter een schadevergoeding gekregen.
Moet ik deze vergoeding nu aangeven aan de belastingsdienst of is deze uitbetaling vrijgesteld?
Hopend op een reactie
Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 09 okt 2012 10:49

Krachtens artikel 39, §1, 1ste lid, WIB 92 zijn de in artikel 34, §1, 1°, vermelde pensioenen, lijfrenten of tijdelijke renten en als zodanig geldende toelagen, die zijn toegekend in geval van blijvende ongeschiktheid met toepassing van de wetgeving op de arbeidsongevallen of beroepsziekten, vrijgesteld in de mate waarin ze geen herstel van een bestendige derving van winst, bezoldigingen of baten uitmaken.

Overeenkomstig artikel 39, §1, 2de lid, WIB 92 worden inzonderheid geacht geen herstel uit te maken van een dergelijke derving, de pensioenen, renten en als zodanig geldende toelagen vermeld in het vorige lid die zijn toegekend hetzij ingevolge een arbeidsongeval of een beroepsziekte die een invaliditeitsgraad tot gevolg hebben die niet meer bedraagt dan 20 %, hetzij als aanvulling op een rust- of overlevingspensioen.

Overeenkomstig artikel 39, §1, 3de lid, WIB 92 worden in de gevallen die niet zijn bedoeld in het tweede lid, de in het eerste lid vermelde pensioenen, renten en als zodanig geldende toelagen, behoudens tegenbewijs, geacht geen herstel van een bestendige derving van winst, bezoldigingen of baten uit te maken ten belope van het deel dat overeenstemt met de totale vergoeding vermenigvuldigd met een breuk met als teller 20 % en met als noemer de invaliditeitsgraad uitgedrukt in procent.

Samengevat kan worden gesteld dat de wettelijke vergoedingen wegens blijvende arbeidsongeschiktheid ingevolge een arbeidsongeval of een beroepsziekte volledig van personenbelasting vrijgesteld zijn indien:



1 het percentage arbeidsongeschiktheid niet hoger is dan 20%;



2 of de verkrijger een rust - of overlevingspensioen ontvangt.


De verkrijger van een wettelijke vergoeding van een arbeidsongevallenverzekeraar wegens een blijvende arbeidsongeschiktheid van meer dan 20%, die geen rust- of overlevingspensioen ontvangt, heeft dus de mogelijkheid om met alle mogelijke middelen te bewijzen dat de vergoeding die hij ontvangt:

1 ofwel geheel noch gedeeltelijk een blijvend inkomensverlies herstelt;

2 ofwel een inkomensverlies ingevolge zijn ongeschiktheid herstelt dat lager is dan het belastbare gedeelte van de vergoeding berekend volgens de volgende formule: vergoeding x (invaliditeitsgraad - 20%)

Bron : http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eddy1015
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 09 okt 2012 11:33

Maar telt dit ook wanneer de toegekende premie in de vennootschap is gestort.
Moet deze premie op de belastingsaangifte van de zaak worden ingevuld of mag dit gewoon naar de aandeelhouder gestort worden. De onderneming wordt volledig stopgezet.
groetjes

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2012 12:08

De rechter kent aan u schadevergoeding toe en het geld wordt door de verzekeringsmaatschappij gestort aan de vennootschap?
Waarom?

eddy1015
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 09 okt 2012 12:16

Omdat dit een compensatie is voor het inkomstenverlies van de vennootschap, op advies van mijn boekhouder is dat zo geregeld.
Persoonlijk heb ik een schadevergoeding gekregen voor de ziekenhuiskosten, esthetische schade, enz.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 okt 2012 14:43

En u lijdt geen inkomstenverlies? U kan uw werk niet meer doen. Ik vermoed dat u ook een vergoeding gekregen hebt voor toekomstig loonverlies. Waarom zou dit naar de vennootschap gaan?

Heeft de vennootschap voor de rechter ook schadevergoeding gevraagd en bekomen? En is dit het geld dat naar de vennootschap gegaan is?

Hetgeen aan de vennootschap betaald wordt moet door de vennootschap als opbrengsten geboekt worden en is belastbaar.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”