Oprichting eenmanszaak

Simonn
Topic Starter
Berichten: 8

Oprichting eenmanszaak

#1 , 31 aug 2012 23:27

Hallo iedereen,

Ik ben 19 jaar en student. Al enkele jaren beheer ik van enkele zelfstandigen in mijn vrije tijd websites, als hobby om een centje bij te verdienen. Ik zou echter graag ook de resterende ruimte publiekelijk op het internet verkopen. Dit alles is in het klein, in bijberoep. Om alles legaal te kunnen doen zou ik dus eigenlijk een eenmanszaak moeten oprichten.

Na wat googlen ben ik er niet veel wijzer uit gekomen. Is er een praktisch doenbare, en vooral goedkope manier om dit wettelijk gezien in orde te maken? Ik doe het in bijberoep, de omzet en winst zijn zeer laag op jaarbasis. Ik zou gewoon een startplatform willen om verder uit te breiden, en dan zien we wel. Normaal gezien kom ik in aanmerking voor vereenvoudigde boekhouding, moet ik geen btw betalen wegens te lage omzet, ... Er is ook geen bescherming nodig van mijn privévermogen, dit mag gemeenschappelijk. Er zijn ook geen investeringen nodig.

Een echt bedrijf oprichten kost toch wel al snel heel veel geld, en volstortingen van kapitaal waaraan ik niet kan, en ook niet nodig zal hebben. Bestaat er een soort "tussenweg", zodat ik toch legaal op het internet een klein hostingbedrijfje kan oprichten zonder de hele rompslomp en de massale kosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2012 08:54

Je gaat naar een ondernemingsloket en daar zorgen ze voor alles kostprijs 77€.

je neemt mee.
uw identiteitskaart
het nummer van de zichtrekening die u voor uw zaak opende.
uw bewijs van kennis bedrijfsbeheer .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

patjebrussel
Berichten: 627

#3 , 01 sep 2012 12:28

Die vraag is veel voorkomende vraag. Een eenmanszaak is niet zo een grote rompslomp. Integendeel, oprichten en stoppen is zoals Lowie zegt, doe je op 5 minuten via het internet. Probleem is de SZ die je zal moeten betalen en eventueel boekhouding. Ik weet niet op iemand al een berekening heeft gemaakt om een eenmanszaak break-even te draaien, maar los uit de pols kan dat makkelijk een 500 euro per maand zijn. Ga je dat halen denk je ?

Reclame

Simonn
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 01 sep 2012 12:45

500 per maand haal ik nooit van mijn leven. Moet ik RSZ betalen als ik onder een bepaald bedrag val?

Ik neem aan dat ik ook onder een 'vereenvoudigde boekhouding' val als ik onder een bepaald bedrag blijf, dus dat moet ik zelf wel kunnen doen, denk ik. Ik volg Handelsingenieur aan de uGent. Ik heb daar dubbel boekhouden gekregen, maar dit is allemaal theoretisch. Ik weet niet hoe alles nu effectief praktisch in zijn werk gaat.

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2012 13:05

Als het jaarlijks omzetcijfer niet meer bedraagt dan 5.580 EUR dan kan je vrijstelling van de BTW verkrijgen, maar RSZ die moet je zeker betalen, ook jaarlijs een listing indienen en natuurlijk ook u belastingen.
Dan heb je in principe geen boekhouder nodig, maar van het bedrag van de RSZ zal je voorlopig een 75€ per kwartaal moeten betalen maar na 3 jaar krijg je natuurlijk de rekening gepresenteerd, reken maar op 22% van je netto winst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Simonn
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 01 sep 2012 20:11

Een RSZ van 75 EUR per kwartaal. Krijg ik dit terug als het voorschot dan kleiner is dan mijn uiteindelijk te betalen bedrag (berekend op het winstpercentage)?

Met andere woorden: Het oprichten van een simpele eenmanszaak in bijverdienste kost €77. Omdat ik onder een minimumbedrag val, betaal ik geen belastingen en kan ik zelf de vereenvoudigde boekhouding bijhouden. Ik betaal ook RSZ € 75 per kwartaal, maar kan ik terugvorderen indien ik niet genoeg winst heb gemaakt?

Zijn er nog eventuele grote kosten die het papierwerk zal voortbrengen? Helpen ze je daar ook een beetje aan het ondernemingsloket?

Allemaal al bedankt. Na uren doorgebracht te hebben op Google, vind ik hier eindelijk eens een deftig antwoord ;)

patjebrussel
Berichten: 627

#7 , 01 sep 2012 20:56

Hier staat het toch een beetje meer uitgelegd ; http://euro-bijverdienen.be/fiscaliteit ... s-student/" onclick="window.open(this.href);return false;

Simonn
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 04 sep 2012 15:40

Heb contact opgenomen met het ondernemingsloket Zenito. Blijkbaar lijkt het allemaal zo ingewikkeld nog niet. Bedankt allemaal voor de informatie!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”