In de steek gelaten door mede-zaakvoerder

J2800
Topic Starter
Berichten: 2

In de steek gelaten door mede-zaakvoerder

#1 , 07 aug 2012 14:40

Samen met mijn echtgenote waren we beide aandeelhouder en zaakvoerder van een bvba.
Op het moment dat haar zaak minder goed draaide heeft ze mij verlaten en werd de echtscheiding ingezet, maar zou ze haar zaak blijven behartigen.

Kort daarna was haar winkel steeds gesloten en is ze als arbeidster gaan werken.
Ik heb toen mijn verantwoordelijkheid als zaakvoerder op mij genomen en heb de volledige uitverkoop en stopzetting van alle contracten op mij genomen.
Helaas waren er nog wat onbetaalde facturen, die ik met kleine stukjes een beetjes betaal.

Aangezien de maatschappelijke zetel op ons privé-adres gevestigd is, staan de deurwaarders uiteraard aan mijn deur.
Mijn vraag: Kan ik via één of andere procedure er voor zorgen dat de deurwaarders ook eens bij haar langs gaan?

Zij moet nog steeds haar deel van het kapitaal volstorten en is tot op heden nog steeds zaakvoerder van de bvba en vennoot.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38734

#2 , 07 aug 2012 15:14

Deurwaarder(s) gaan naar de partij die 'kan' betalen.
Deze moet maar naar de andere partijen gaan.
Natuurlijk als zij ook een inkomen heeft ....
Vennoot maar indien zij niets heeft gestort geen stemrecht.

J2800
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 07 aug 2012 16:20

zij heeft weliswaar een inkomen als arbeidster... gezien de huidige toestand van het bedrijf heeft zij zelfs meer inkomsten...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38734

#4 , 07 aug 2012 16:42

Ze heeft wel haar verantwoordelijkheden als zaakvoerder.
Maar deurwaarder gaat in eerste instantie naar vestigingsplaats/maatschappelijke zetel van de firma.
Pas dan naar de adressen van de zaakvoerders.

Als zij de fouten heeft gemaakt zal u als aandeelhouder haar als zaakvoerder in gebreke moeten stellen voor slecht beheer.
Bespreek die zaak met uw accountant of met een advocaat (met kennis van)

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 09 aug 2012 11:18

“Art.23.De vennoot die een geldsom in de vennootschap moest inbrengen, en zulks niet gedaan heeft, is, van rechtswege en zonder dat een vordering nodig is, de interest van die som verschuldigd, te rekenen van de dag waarop zij betaald moest worden...Een en ander onverminderd meerdere schadevergoeding, indien daartoe grond bestaat.Art.27.Iedere vennoot is jegens de vennootschap gehouden tot vergoeding van de schade die hij haar door zijn schuld veroorzaakt heeft...”(7 MEI 1999. - Wetboek van vennootschappen).

‘Zij moet nog steeds haar deel van het kapitaal volstorten‘

De bvba kan die volstorting vorderen.

“Art.34.Wanneer verscheidene vennoten met het beheer zijn belast, zonder dat hun bevoegdheden bepaald zijn, of zonder beding dat de ene niet zal mogen handelen buiten de andere, kunnen zij ieder afzonderlijk alle daden van dat beheer verrichten.”(7 MEI 1999. - Wetboek van vennootschappen).

Ik ga ervan uit dat voornoemd beding ontbreekt en de bevoegdheden niet bepaald zijn. U kan dan afzonderlijk de volstorting namens de bvba vorderen.

“Art.223.Vanaf de oprichting van de vennootschap moet het bedrag van het kapitaal gestort zijn ten belope van ten minste 6 200 EUR.Bovendien :1° moet op ieder aandeel waarop in geld is ingeschreven ten minste één vijfde gestort zijn...Art.229.Niettegenstaande elk hiermee strijdig beding, zijn de oprichters jegens de belanghebbenden hoofdelijk gehouden :...2° tot werkelijke storting van het kapitaal en van de aandelen overeenkomstig artikel 223, alsmede van het gedeelte van het kapitaal waarvoor zij overeenkomstig de bepaling onder 1° als inschrijvers worden beschouwd...”(7 MEI 1999. - Wetboek van vennootschappen)

“343...De ontbinding van een vennootschap, aangegaan voor een bepaalde of onbepaalde duur, kan in rechte gevorderd worden om wettige redenen. Daarbuiten kan de vennootschap slechts ontbonden worden door een besluit van de algemene vergadering volgens de regels die voor de wijziging van de statuten zijn gesteld. De artikelen 39, 5°, en 43 zijn niet van toepassing.”(7 MEI 1999. - Wetboek van vennootschappen).

Voor de schulden van de vennootschap legt de gerechtsdeurwaarder in principe beslag in de zetel van de vennootschap .

“Art.1503.Het beslag kan worden gedaan buiten de woonplaats van de schuldenaar en bij een derde. Voor dit beslag is toelating van de rechter vereist, dewelke wordt gegeven op verzoekschrift, ingediend en ondertekend door een advocaat of een gerechtsdeurwaarder. Het verzoekschrift bevat zo mogelijk, behalve de vermeldingen bedoeld in artikel 1026, een korte opgave van de in beslag te nemen roerende goederen.”(Ger.W.).
Aldus zou kunnen beslag gelegd worden in de woning van uw echtgenote voor het bedrag dat ze nog moet volstorten..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”