faillissement bvba

stef2013
Topic Starter
Berichten: 4

faillissement bvba

#1 , 13 jul 2012 13:47

Hoi,
Ik heb een BVBA met schulden aan de bank.
Hiervoor zou ik het failissement willen aanvragen, maar ik heb een volmacht hypotheek als waarborg gegeven op een prive eigendom van mij. Nu zou ik deze prive eigendom willen vrijwaren.

Als ik het faillissement aanvraag wordt mijn prive eigendom verkocht om de openstaande schulden mee af te lossen.
Bestaat er een mogelijkheid (legaal uiteraard) om mijn eigendom te vrijwaren buiten het faillissement zodat ik deze niet verlies?

Ik had gedacht deze te verkopen aan een patrimoniumsvennootschap?

Bedankt.
Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jul 2012 16:02

1/Deze volmacht hypotheek is genomen zijn om de dekking van een schuld aan de bank, en als je deze verkoopt gaat het geld naar deze bank en de notaris moet nazien als je nog schulden heeft bij de belastingen en de BTW.
2/ Gaat je geld lenen voor deze aankoop?, welke bank zal het je nu dit lenen?, want bij de notaris moet er centen op tafel gelegd worden, als is het een gewaarborgde cheque?
3/ Als je in falling gaat heb je ook een verdachte periode, normaal is dit 6 maanden maar dit kan verder gaan zelfs tot een paar jaar.
4/ als je de tijd samen rekent, minimum verdachte periode en de tijd oprichting patrimoniums vennootschap en de verkoop dan zit je bijna aan 1 jaar, en kan de BVBA dit nog zolang uitzingen.

De hypotheek volmacht die kan op elke ogenblik door de bank zelfs opgevraagd worden, en onmiddellijk omgezet worden naar een hypotheek en dit is een zeer dure grap, en als een bank onraad ruikt kan het zelfs zeer snel gaan, en ze u voor zijn en zelf de falling aanvragen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

stef2013
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 13 jul 2012 17:26

Bedankt voor uw antwoord
- Schulden bij de belastinen zijn er niet meer.
- Ik zou de andere vennootschap voorlopig op iemands naam uit de familie zetten en dan achteraf overnemen.
- Het is die nieuwe vennootschap die natuurlijk zou moeten lenen vr de aankoop
- Ik zou een bestaande (lege) vennootschap overnemen om zo tijd uit te sparen

Bank heeft al een paar keer gezegd volmacht om te zetten naar volle hypotheek maar voorlopig is het er nog niet van gekomen.
Gr.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 13 jul 2012 17:54

Dat is dan een frauduleuze constructie. De bank kan een 'pauliaanse vordering' instellen.

stef2013
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 13 jul 2012 21:35

Bestaat er dan een andere mogelijkheid en/of oplossing?
Thx

Franciscus
Berichten: 38738

#6 , 13 jul 2012 23:01

En denkt u echt dat banken daar gaan intrappen????

stef2013
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 14 jul 2012 00:51

Dat weet ik niet maar dit is ook mijn vraag niet.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 jul 2012 11:31

Bestaat er dan een andere mogelijkheid en/of oplossing?
Thx
Ik denk dat daar nu te laat voor is, je mocht nooit je woonhuis in pand gegeven hebben, waarom richt men een BVBA op?, juist om zich zelf te beschermen tegen eventuele moeilijkheden.
En zo als ik het hier lees is de bank de grote schuldeiser dus die kan nooit akkoord gaan voor een verkoop zolang je de bank niet zijn centen geeft, en een lening aangaan bij een andere bank zal zeer moeilijk zijn daar zij ook weet hebben dat op dit woonhuis een hypotheek volmacht zit.
 

 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38738

#9 , 14 jul 2012 21:53

Denkt u dat banken de gegevens van firma's niet in het oog houden...

in elk geval hier is de strafbepaling:
Art. 490 bis Sw.: Met gevangenisstraf van een één maand tot twee jaar en met een geldboete van honderd frank tot vijfhonderdduizend frank of met één van die straffen alleen wordt gestraft hij die bedrieglijk zijn onvermogen heeft bewerkt en aan de op hem rustende verplichtingen niet heeft voldaan.

Dat de schuldenaar zijn onvermogen heeft bewerkt, kan worden afgeleid uit enige omstandigheid waaruit blijkt dat hij zich onvermogend heeft willen maken.

Ten aanzien van de derde die de mededader of medeplichtige is, vervalt de strafvordering wanneer hij de hem overhandigde goederen teruggeeft.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”