Zaakvoerder in vennootshap (VOF)

lupot
Topic Starter

Zaakvoerder in vennootshap (VOF)

#1 , 19 jun 2012 16:55

Ik ben medezaakvoerder in een VOF als zelfstandige in bijberoep, nu stelt zich het volgende probleem: op mijn hoofdjob waar ik gewoon werknemer ben wordt er tijdelijke werkloosheid ingevoerd wegens economische redenen. Als gevolg van mijn job als zaakvoerder in de VOF heb ik volgens de RVA geen recht op stempelgeld, de vennootschap is nu echter slapende, dus ik verricht er helemaal geen werk voor en heb er ook geen inkomsten van.
Mijn partner in de vennootschap heeft dat probleem niet , hij is ook zelfstandige in bijberoep maar moet niet stempelen.
Bestaat er de mogelijkheid om mij gewoon vennoot te maken in de vennootschap zonder het statuut van zelfstandige, en dan enkel mijn partner zaakvoerder? Of is het nodig om op een andere vennootschapsvorm over te stappen bvb een bvba?
Of is er een andere oplossing zodat ik toch het stempelgeld van de RVA niet verlies?
Mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 19 jun 2012 21:27

Weinig opties vrees ik. Zolang je in de statuten staat vermeld, zal je nooit een uikering van de RVA toegewezen krijgen. Voor hun maakt het niet uit of deze slapende is of niet, dus een attest 276C1 zal geen soelaas bieden...
Een VOF moet minstens bestaan uit 2 (werkende) vennoten en kan onder art.39 paragraaf 5 ontbonden worden bij een uittreding van 1 van de vennoten.
uittreding/vervanging of omschakeling naar een GCV is mijn inziens de enige oplossing indien je wenst recht op stempelgeld te hebben. Bij een GCV kan je als stille vennoot volledig anoniem blijven, je mag dan wel geen enkele aktiviteit uitvoeren voor de vennootschap.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”