loon uitkeren

patjebrussel
Topic Starter

loon uitkeren

#1 , 05 jun 2012 16:03

Ik heb begrepen dat je jezelf in een vennootschap, wanneer je geen andere verdienste hebt, je een minimumloon van 1200 euro moet geven ?

Is er geen mogelijkheid, bijv in een vzw, om dat nog te verminderen, tot bijv 700 euro ? Of jezelf als deeltijds inschrijven ?

Of een percentage op de winsten ?

Ben van plan een EVBA te maken, en mijn winsten zullen zoals nu zijn, dus zoiets als een normaal loon van 1200 euro. En als ik bijv. 1000 verdien op een maand, en ik moet mezelf 1200 euro uitkeren, tja....

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jun 2012 16:27

Ik geloof niet dat er ergens geschreven staat dat men een loon moet toekennen, als je kan leven zonder loon zal dit voor iedereen wel gelijk zijn, enkel de belastingen zullen vragen van wat je geleefd heeft. Je zelf inschrijven dit is zeer duur en in een EVBA is dit zelfs onmogelijk, er moet altijd een zelfstandige zijn als bestuurder/zaakvoerder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

patjebrussel
Topic Starter

#3 , 05 jun 2012 16:36

Ik geloof niet dat er ergens geschreven staat dat men een loon moet toekennen, als je kan leven zonder loon zal dit voor iedereen wel gelijk zijn, enkel de belastingen zullen vragen van wat je geleefd heeft. Je zelf inschrijven dit is zeer duur en in een EVBA is dit zelfs onmogelijk, er moet altijd een zelfstandige zijn als bestuurder/zaakvoerder.
Ja ok, maar wat is de berekening voor de SZ dan ? Het is net dat, dat ik wil onder controle krijgen, voor dit jaar heeft me dat genekt. Ik vind dat niet eerlijk voor een regularisatie dat ik al betaald heb, en nog berekenen ze nu die SZ op 3 jaar geleden, toen verdiende ik goed, nu is het wat minder.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2012 13:20

Je schrijft naar de SZ kas en leg je geval uit, en die hebben echt oren naar je verhaal en zij zullen de bijdragen dan ook verminderen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

patjebrussel
Topic Starter

#5 , 06 jun 2012 15:01

Je schrijft naar de SZ kas en leg je geval uit, en die hebben echt oren naar je verhaal en zij zullen de bijdragen dan ook verminderen !
Heb ik al gedaan en dat doen ze niet.

Iemand een antwoord op mijn vraag ?

KristofKDB

#6 , 07 jun 2012 02:01

eenmanszaak stoppen en een vennootschap beginnen onbezoldigd, eenmalig (per jaar) een dividend toekennen om te kunnen "overleven". let wel dan moet je ook 2 keer aan de kassa passeren, nl. VennB 33.99% en RV 21%.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

bartvdv

#7 , 07 jun 2012 08:10

Ik dacht dat de minimumbijdrage sociale zekerheid per kwartaal, in hoofdberoep, zelfs bij 'geen' loon uitkeren altijd rond de 670 euro ligt. Probleem bij jou is dat de sociale zekerheid die je vandaag betaalt, berekend wordt op wat je drie jaar voordien hebt aangegeven; die som zou niet verminderd kunnen worden. Dus pas binnen drie jaar betaal je de verminderde SZ op wat je vandaag hebt verdiend.

patjebrussel
Topic Starter

#8 , 08 jun 2012 12:20

Nu weet ik het eigenlijk nog niet. Ik zal ht aan mijn boekhoudster vragen, misschien weet zij het.

KristofKDB

#9 , 08 jun 2012 18:39

onbezoldigd => geen verzekeringsplichtig => geen min. kwartaalbijdrages :wink:

Wel steeds zien dat (op een of andere manier) uw belastingsvrije som in de PB wordt opgevuld.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

patjebrussel
Topic Starter

#10 , 08 jun 2012 21:12

Ja goed, bedankt. Zal eens een afspraak maken met de boekhoudster, ben gestopt met de eenmanszaak, reden was die SZ, ook nog ander redenen die nu zijn opgelost.
Ik kan zeker starten met een evba met 1 euro ? :-)

KristofKDB

#11 , 08 jun 2012 21:21

waarom (s)bvba? een vof of gcv kan je ook oprichten zonder opstartkapitaal en heeft geen notariële kosten en veel minder boekhoudkundige verplichtingen. Indien alles goed gaat is een vof/gcv met 1 (notariële) akte naar een bvba te brengen.

Ook bij een sbvba blijven de oprichters hoofdelijk aansprakelijk in geval van faillissement binnen de drie jaar na de oprichting.

patjebrussel
Topic Starter

#12 , 08 jun 2012 22:36

Goed, bedankt Kristof. Zal het allemaal eens bekijken om een doorstart te maken volgend jaar.
Ik vind het spijtig dat een zelfstandige zelf niet kan bepalen hoeveel SZ ie moet afdragen op het lopende jaar. Mijn boekhoudster kon dat op de eurocent berekenen. De staat heeft dat, in tijden van snelle communicatie, 3 jaar voor nodig, behalve voor de regularisatie, dat kon wel het jaar nadien, toevallig,....
En dan vragen ze zich af waarom vele zelfstandigen stoppen na 3 jaar.

KristofKDB

#13 , 08 jun 2012 23:02

dit kan je wel, je kan perfect uw geschat beroepinkomen doorgeven aan het sociaal secretariaat. (eerste 3 jaar, daarna niet meer dan wordt het berekend op werkelijke gegevens van 3j terug)

Min. van +-700e per kwartaal blijft wel van toepassing.

patjebrussel
Topic Starter

#14 , 08 jun 2012 23:14

Wel, ik zeg het toch, het is dat wat me nu genekt heeft.

KristofKDB

#15 , 08 jun 2012 23:31

niet een klein beetje de fout van de boekhouder? om dergelijke regularisaties te vermijden, moet je uw geschatte inkomen de 1ste 3 jaar doorgegeven. de kwartaalbijdragen zullen hoger resulteren in de desbetreffende jaren waarin je dit kan dragen en zal de impact je niet "nekken" na het 3de jaar.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”