Sociale bijdragen zijn persoonlijk verschuldigd (prive). De afrekeningen zullen ook op je prive naam/adres toekomen. Wat wel kan(en wettelijk is) is dat deze door de bvba betaald worden maar dan zal dit aanzien worden als een extra "loon" waarop je normaal weer belastingen en sociale bijdragen betaald.(ik bespaar je de volledige uitleg, kan ook via verrekening R/C,...)
Het stopzetten van deze sociale kas is dan ook iets wat je ZELF in orde moet maken, en normaal niet door de bvba dient te gebeuren (hoewel boekhouder dat meestal/in principe voor jou doet). Door de publicatie van de BAV(bijzondere algemene vergadering) door bvba in het staatsblad zal je sociale kas niet automatisch worden stopgezet, je moet dit nog steeds zelf(boekhouder) apart in orde maken.
Aangezien de sociale bijdragen door u verschuldigd zijn zal men u ook dagvaarden bij niet betaling. (Sociale kas heeft in principe geen "zaken" met bvba)
Wat je moet doen voor deze stopzetting: ofwel je boekhouder contacteren, of anders zelf even contact opnemen met sociale kas. Wat je nodig hebt (o.a. verklaring op eer) kan je normaal terugvinden op hun site
vb van acerta:
http://www.ikbenzelfstandige.be/sociaal ... topzetting" onclick="window.open(this.href);return false;
Of je het nu met terugwerkende kracht in orde krijgt weet ik niet, best contact opnemen met de sociale kas(of eens langsgaan) ook afhankelijk van je activiteiten ondertussen.
Ik weet niet wat je momenteel doet( werknemer? werkloos?...) maar weet dat als je je sociale bijdrage stopzet zonder dat je in een ander statuut zit (vb werknemer) je ook geen pensioenopbouw meer doet, geen recht op kinderbijslag,... Als je het zou kunnen stopzetten vanaf 2008 hou er dan rekening mee dat je mogelijk vb ontvangen kindergeld moet terugbetalen indien je geen andere activiteit had (navragen bij sociale kas)