zaak veilg opstarten met 2 personen

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

zaak veilg opstarten met 2 personen

#1 , 02 mar 2012 16:17

Ik wil een zaak opstarten met een partner. Samen hebben we een applicatie ontwikkeld die ondertussen door een goed aantal gebruikers wordt gebruikt en waarvoor we een maandelijkse kost kunnen aanrekenen.

Het gaat momenteel om een beperkte omzet die we zouden kunnen draaien van om en bij de 10.000 Euro jaarlijks.
Ik besef dat dit erg weinig is, maar iedereen moet érgens beginnen.

Op dit moment kunnen we onze klanten niet factureren aangezien we geen bedrijf hebben en daar willen we verandering in brengen zodat we die omzet integraal opnieuw kunnen gebruiken om te investeren in ons product en marketing.

De énige voorwaarde voor mij om een zaak te kunnen starten is dat ik mijn eigen bezittingen (huis, spaargeld, ...) uit de wind wil zetten.
Wanneer onze zaak niet blijkt te worden wat we beogen mag deze failliet gaat met alle middelen die we er hebben ingestopt, maar ik wil mijn eigen privébezit 100% veilig stellen.

Kan dit door een BVBA op te richten?
Ik heb hier met mijn boekhouder over gesproken, maar hij was hier helemaal niet zo zeker van.

Schulden of leningen zouden we nooit hebben, maar stel volgende situatie: een bedrijf met veel middelen klaagt ons aan omwille van bijvoorbeeld een server die enkele uren down is. Hiervoor eist de partij een bedrag van laat ons zeggen 200.000 Euro voor geleden schade en gemiste omzet.

Wat gebeurt er wanneer wij niet over die 200.000 Euro beschikken?
Kan iemand mij hiermee helpen.

Ik zou erg graag aan een zaak beginnen, maar het riskeren van mijn eigen huis is uitgesloten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 02 mar 2012 18:55

En kan die firma dat verlies bewijzen????

http://economie.fgov.be/nl/binaries/bvb ... -31832.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

tombe
Berichten: 136

#3 , 03 mar 2012 00:39

BVBA lijkt me dan idd het veiligste, maar in het begin blijf je sowieso aansprakelijk. Zou me verbazen als je meteen zo'n hoge schadeclaims krijgt overigens, want die moeten inderdaad bewezen worden (en dat is niet evident), niettemin kunnen advocatenkosten in zo'n geval alleen al een flinke financiele dobber zijn van -snel- een paar duizend euro... Ik spreek even uit ervaring.

Reclame

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2012 09:15

Kan men voor zulke schade zich niet laten verzekeren ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

stefaan1972
Berichten: 7

#5 , 03 mar 2012 10:40

voor een omzet van 10 000euro is een VOF het goedkoopst.
De algemene kosten van een BVBA lopen snel op tot 2500euro per jaar.
Een BVBA is het veiligst, maar niet voor 100%.

Tip : Laat "algemene voorwaarden" opstellen door een jurist.
Surf eens naar gelijkaardige websites en bekijk hun algemene voorwaarden.
Je zal zien dat geen enkele provider aansprakelijk is voor een server die down is.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 03 mar 2012 11:10

In een VOF zijn de vennoten nog altijd hoofdelijk aansprakelijk; gaat de VOF failliet, dan raak je ook je huis kwijt als de schulden hoger uitkomen. In een BVBA tot het ingebrachte kapitaal (dat volstort dient te zijn) , met een minimum van 18.550 euro. Oprichtersverantwoordelijkheid is drie jaar. Misschien toch maar een Ltd. overwegen (alhoewel hier ook wel enkele nadelen aan verbonden zijn: Britse wetgeving, documenten opstellen in het Engels, mogelijke weigering van kredieten, slechter imago, ...)
Trap niet in de val van de S(tarters)-BVBA; slechtst mogelijke oplossing.

Probleem is vaak dat als je een of ander vorm van lening aangaat (bv. kaskrediet) je altijd zal gevraagd worden om persoonlijk borg te staan.

Een bedrijf oprichten en runnen kost gewoon geld. Een gesprek met een boekhouder zal je een beter idee geven van de kostprijs, voor- en nadelen.

Franciscus
Berichten: 38617

#7 , 03 mar 2012 14:00

En eens contact opnemen met een zelfstandigen organisatie.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 04 mar 2012 10:42

“Art.204.De vennoten onder firma (VOF) zijn hoofdelijk aansprakelijk voor alle verbintenissen van de vennootschap...”(7 mei 1999 Wetboek Vennootschappen=W.Venn.).

“Art.229.Niettegenstaande elk hiermee strijdig beding ,zijn de oprichters (BVBA) jegens de belanghebbenden hoofdelijk gehouden...”(W.Venn.).
Lees zelf de integrale tekst van deze bepaling alsmede art.314(zaakvoerders).
Daarbuiten kan enkel het vermogen van de rechtspersoon BVBA worden aangesproken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

#9 , 06 mar 2012 10:14

Bedankt allemaal!

Een VOF is geen optie omwille van de hoofdelijke aansprakelijkheid.

Klopt het dan dat we best een BVBA in dit geval oprichten en dat de kosten daarvan jaarlijks om en bij de 2000-3000 Euro liggen zoals stefaan1972 zegt?
We zouden geen loon uitkeren, geen leningen aangaan, puur opstarten en de zaak een jaar laten draaien met de bijhorende kosten die daarbij komen kijken zoals boekhouder, ...

Zodra we het kapitaal volstorten van 18.000 Euro zijn we enkel maar tot dat bedrag aansprakelijks, ook bij een claim die (stel terecht) 300.000 Euro zou bedragen of wanneer de juridische kosten érg zouden oplopen?
Ik weet dat de kans klein is, maar ik wil me graag toch duidelijk op verschillende manieren informeren hierover.

Dank voor jullie hulp allemaal alvast!

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

#10 , 10 mar 2012 17:21

Enige tips of info die iemand hier nog bij kan bijdragen?

dr_amS
Berichten: 2

#11 , 22 mar 2012 12:06

Volgens mij is dit toch een zaak met weinig risico... Als je gewoon een app aangemaakt hebt en er een abo voor vraagt. Stel dat er een server ofzo uitvalt, is dit toch wel de verantwoordelijkheid van het bedrijf die de server bezit...? En dan nog heb je verzekeringen (zoals beroepsaansprakelijkheid ed) die om die reden bestaan. Zolang er geen fraude of kwade wil aan de orde is...

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”