straal bij overlaten van zaak

denlowie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

straal bij overlaten van zaak

#1 , 23 feb 2012 13:08

Ik heb twee zeer goede kennissen en die ene heeft een zaak overgelaten aan de andere prijs iets meer dan 300.000€, op zich geen enkel probleem.
Nu zijn die door omstandigheden in ruzie geraakt en de ene zegt dat de andere zijn contract niet naleeft zoals overeen gekomen is .

In het contract staat dat de man die de zaak overgelaten heeft geen zelfde zaak mag beginnen binnen een straal van 25km, nu hebben landmeters dit gemeten en over de kortste weg is het 26,5 km maar in vogelvlucht dus straal is het maar 23,5km.
Wat zal de rechter mogelijks dit uitspreken?
Daar hangt wel een schadevergoeding van 25.000€ aan vast volgens het contract.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 23 feb 2012 13:31

Bwa kontrakt is kontrakt dat is een feit maar of die 3 km nu echt nefast zal zijn dat is toch erg dicutabel.
Ik vermoed dat de rechter de klacht wel gegrond zal verklaren maar dat een vermoedelijke schade niet
te bewijzen is gezien het minieme verschil. Ik denk zo aan de uitdrukking spijkers op laag water zoeken

ik zie ook niemand via de lucht van a naar b zijn boodschappen doen :lol: :lol: daarom zal denk ik een
rechter met zijn voeten op de grond waarschijnlijk rekening houden met die 26,5 km. Omdat dat de realiteit is
Via een kortere weg geraak je er niet tenzij dus extreme toevlucht via de lucht
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus

#3 , 23 feb 2012 14:31

Wat is de afstand tussen de gemeentehuizen.
Er is een 'semi' -officiële lijst denk ik van deze afstanden.
Ik heb een vermoeden dat de rechtbank zich daar op zal baseren.

Reclame

denlowie
Topic Starter

#4 , 23 feb 2012 15:05

Als men de gemeente huizen neemt is het zeker meer dan 25 km!

Je weet hoe het is met ruzies en iedereen wil zijn spierballen tonen, en niemand zal er bij winnen dit heb ik aan allebeide gezegd, het gaat erom bij die twee om zijn gelijk te halen want niemand van de twee heeft last van elkaar, het is geen exclusieve zaak maar een dood gewoon een broodjes zaak, maar wel één die enorm goed draait zowel bij de éne als bij de andere.

denlowie
Topic Starter

#5 , 23 feb 2012 16:08

Als het voorbij is zal ik hier eens de uitslag zetten, ik mag me er niet mee bemoeien want het zijn allebei zeer goede klanten van mij, en er zijn zelfs al tweemaal landmeters aan het werk geweest, en allebei hun advocaat zegt dat ze niet kunnen verliezen!

patjebrussel

#6 , 23 feb 2012 18:56

Ik heb twee zeer goede kennissen en die ene heeft een zaak overgelaten aan de andere prijs iets meer dan 300.000€, op zich geen enkel probleem.
Nu zijn die door omstandigheden in ruzie geraakt en de ene zegt dat de andere zijn contract niet naleeft zoals overeen gekomen is .

In het contract staat dat de man die de zaak overgelaten heeft geen zelfde zaak mag beginnen binnen een straal van 25km, nu hebben landmeters dit gemeten en over de kortste weg is het 26,5 km maar in vogelvlucht dus straal is het maar 23,5km.
Wat zal de rechter mogelijks dit uitspreken?
Daar hangt wel een schadevergoeding van 25.000€ aan vast volgens het contract.
Dan hoop ik dat de rechter het contract volgt. Een straal van min. 25km, hoe duidelijker kan je nog zijn ? Dat is geen 24.9 of 23.5 km of de kortste weg doorheen donkere steegjes of over tuinmuren kruipen.
De rest is zever om er van tussenuit te muizen.
Zo kunnen we morgen allemaal beginnen met een paar euro minder te betalen, want we waren er toch kortbij, niet ?

Laat ons iets weten hoe het afloopt, altijd interessant vind ik.

ganapathi tantra

#7 , 23 feb 2012 22:25

uw vergelijk is m.i. niet juist noch realistisch
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

JPV

#8 , 24 feb 2012 14:50

als het over het taalkundige gaat lijkt me het duidelijk dat je hier straal en niet de effectieve afstand via de weg moet nemen.

Of de grens van 25km streng moet geïnterpreteerd worden of er door de rechter ruimte is voor interpretatie, dus over de grond van de zaak, durf ik me niet uitsptreken. Dat hangt af van véél te veel factoren. Een niet-concurrentiebeding bij een krantenwinkel die verkocht wordt met zo'n beding van 25 km zal niet proportioneel beschouwd worden, bij een verdeler van Rolls Royces zal die 25km imho héél strikt gereglementeerd zijn.

patjebrussel

#9 , 24 feb 2012 15:19

En toch hoop ik dat de rechter in deze het contract precies volgt, en wel om volgende redenen.
De overlater laat zijn zaak over voor een goede prijs, begint dan elders, en wel zo kort mogelijk bij zijn oude zaak met dezelfde zaken als ik de OP goed begrijp. Hij flirt met de grens, of eerder : hij trekt er zich niets van aan.
Dat is erg slim gezien natuurlijk, hij wint aan de ene zaak, begint hetzelfde, behoudt waarschijnlijk zijn klanten, ze hoeven niet ver te rijden, kent de stiel door en door. Op termijn concurreert ie zijn overnemer weg,...
Nu ja, dat zijn zaken doen, kan je niets tegen beginnen, maar wel tegen het contract, want ik vind dit ook niet eerlijk. 25km is 25 km.

JPV

#10 , 24 feb 2012 15:28

Een contract is niet heilig, gelukkig maar.

denlowie
Topic Starter

#11 , 24 feb 2012 16:31

Eind de jaren zeventig heb ik ooit een klant van mij 3 handelspanden weten overlaten op 3 jaar tijd en dit in een straal van amper 5km en allemaal in de zelfde gemeente, toen sprak men zelfs nooit over concurrentiebeding, en dit waren allemaal zelf uit de grond gestampte frituren, en hij liet dit over voor een pak centen in de jaren zeventig 3 a 4 miljoen was niet niks, in de vierde zaak is hij gebleven tot zijn pensioen en nu zit de zoon er nog in.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”