zelfstandig starten in bijberoep kosten

dava
Topic Starter

zelfstandig starten in bijberoep kosten

#1 , 21 feb 2012 09:32

Ik wil graag zelfstandig starten in bijberoep.
Weet iemand hoeveel kosten er verbonden zijn om op deze manier te starten als eenmanszaak en als bvba?
Of waar ik een goed overzicht hiervan kan terugvinden?
Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
patjebrussel

#2 , 21 feb 2012 15:11

Op Unizi bijv.
Maar als je geen inkomsten hebt van minstens 50.000 euro, is een bvba niet interessant. Als bijberoep zijn je sociale lasten (de eerste jaren) te verwaarlozen.
Als je geen zware investeringen moet doen, is een eenmanszaak het interessantste. Een bvba of andere vennootschapsvorm is interessant als je hoge verdiensten hebt en als je risico-volle investeringen moet doen. Bijv. je start een frituur, je hebt een lening nodig voor de overname of ovens, dan is het best dat je een onderscheid maakt tussen de zaak en je persoonlijk bezit.
Of je bent programmeur, en je enige investering is je pc, die je meestal al hebt, en je verdiensten zijn normaal, ja dan ben je beter met een gewone eenmanszaak.

bartvdv

#3 , 21 feb 2012 16:40

Ik vraag mij eigenlijk af waar die 50.000-euro-grens vandaan komt. Mij lijkt het rendabel van zodra er winst wordt gemaakt. Voor zo'n startersvragen ga je beter onmiddellijk te rade bij een boekhouder. En daarna bij een tweede. De boekhouder kan meteen gerichte vragen stellen. Zo'n eerste gesprek hoeft niet altijd geld te kosten.

Reclame

GOLDEN

#4 , 21 feb 2012 17:46

Inderdaad boekhouder is geschikte persoon om op zulke vragen te antwoorden.
Bij de meeste is dit zelfs volledig gratis.

patjebrussel

#5 , 22 feb 2012 12:41

Ik vraag mij eigenlijk af waar die 50.000-euro-grens vandaan komt. Mij lijkt het rendabel van zodra er winst wordt gemaakt. Voor zo'n startersvragen ga je beter onmiddellijk te rade bij een boekhouder. En daarna bij een tweede. De boekhouder kan meteen gerichte vragen stellen. Zo'n eerste gesprek hoeft niet altijd geld te kosten.
Ja Bart, maar je moet toch al redelijk wat verdienen hoor. Soms is de sop de kool echt niet waard. Op internet zijn er van die -meestal ingewikkelde- berekeningen te vinden.
Ik weet niet hoe het zit met een bijverdienste, moet je jezelf dan ook een loon uitkeren vanuit je eigen vennootschap ?
Maar als hoofdverdienste, moet je dat bedrag al kunnen verdienen, (min 12.500 euro/jaar als loon) bovendien heb je ook nog persoonlijke belastingen te betalen. Men vergeet er dat telkens bij te zeggen en zitten met die 33% of 25% vennootschapsbelasting in hun hoofd en vergelijken dat dan met een eenmanszaak,...das een verkeerde vgl. natuurlijk. Je moet alles bekijken.
Enzovoorts,...

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”