Lening BVBA echtgenote mee tekenen?

Donske
Topic Starter

Lening BVBA echtgenote mee tekenen?

#1 , 16 feb 2012 16:16

Mijn man heeft een BVBA en heeft onlangs een lening aangegaan voor de aankoop van een 'kraantje'. Ik moest voor deze lening mee tekenen voor 'kennisname en akkoord'. Kan de bank, als het misloopt, beslag leggen op mijn loon? We zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel maar ik dacht dat een BVBA net diende om onze privé af te schermen. Heb na wat gekibbel met de bank dan toch getekend om mijn man zijn kraan te gunnen maar ben er niet echt gelukkig mee.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 16 feb 2012 16:51

Dat betekent alleen dat jij nu erkent en weet dat jouw man zich persoonlijk borg heeft gesteld voor het investeringskrediet. Dat betekent in theorie dat jouw spullen buiten schot blijven mocht er iets verkeerd lopen. In de praktijk is dat natuurlijk iets minder duidelijk.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2012 19:52

Als je man toch aansprakelijk is voor de lening had hij beter de kraan persoonlijk gekocht en verhuurt aan de BVBA !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 feb 2012 20:26

En wat gaat er gebeuren als dat kraantje lekt???
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv

#5 , 16 feb 2012 20:45

Alsof je vandaag de dag nog een lening kan krijgen zonder borgstelling? De golden sixties zijn al lang voorbij. Zelfs als de zaken goed gaan wordt er nog altijd een borgstelling gevraagd. En waarom zou iemand een investeringsgoed aankopen op eigen naam, daar 21% extra aan btw op betalen, geen kosten kan inbrengen (interesten/onderhoud/herstellingen/...), ... op de verhuur belastingen zal moeten betalen, ... een lening moet aangaan die een stuk duurder zal uitvallen, ... en uiteindelijk ook gewoon ... borg staat !

patjebrussel

#6 , 17 feb 2012 08:51

En wat gaat er gebeuren als dat kraantje lekt???
'k Veronderstel dat dit een mini-graver is hé :mrgreen: Maar, dat kan ook lekken ja, zelfs erg gegeerd bij dieven. Goed verzekeren, dat ding !

Donske
Topic Starter

#7 , 17 feb 2012 09:16

Verzekering is al in orde en ander voorzorgsmaatregelen zijn ook getroffen dus als ze't meenemen hebben we alleen een hele boel papierwerk... In praktijk wil dit dan zeggen dat ze de spullen van mijn man wel kunnen aanslagen maar dat ze in principe van mijn loon moeten afblijven. Dat is al een beetje een geruststelling, binnenkort naar de notaris voor de bescherming van de privéwoning en ik slaap weer iets beter...

bartvdv

#8 , 17 feb 2012 09:29

Niet vergeten dat die bescherming beperkt is tot nieuwe schulden. Dus niet voor de leningen of schulden die je nu al hebt (investeringskrediet, hypotheek, ...) en dat er uitzonderingen zijn. Het zal ook moeilijker worden om grote leningen vast te krijgen bij gebrek aan waarborgen. Maar in ieder geval een verstandige stap. Vraag ook een keer na bij de bank of de borgstelling zich beperkt tot enkel en alleen dit investeringskrediet. Vaak gebruiken de banken een 'vieze truuk', een uitgebreide borgstelling waarbij ze laten tekenen voor déze lening, maar ook ineens voor toekomstige kredieten.

j.demoor

#9 , 18 feb 2012 10:28

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent onder het wettelijk stelsel.

“Art.1417.De echtgenoot die een beroep uitoefent, verricht alle daartoe noodzakelijke bestuurshandelingen alleen.Art.1418.Onverminderd het bepaalde in artikel 1417, is de toestemming van beide echtgenoten vereist om :...d) een lening aan te gaan...”(Burgerlijk Wetboek).

“Ik moest voor deze lening mee tekenen voor 'kennisname en akkoord'“.

‘Het beginsel van de vrijheid van handel impliceert dat éénieder naar goeddunken al dan niet overeenkomsten kan sluiten‘(Cass. 13 september 1991,Bull. 1992,33).Uw bank kon dit dus eisen doch 'kennisname en akkoord' houden niet in dat u daardoor mede-contractant werd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”