soc. bijdrage & vennootschapsbelasting (bijberoep)

pieterS
Topic Starter

soc. bijdrage & vennootschapsbelasting (bijberoep)

#1 , 11 feb 2012 21:59

Hallo, mijn naam is Pieter en ik ben nieuw op dit forum.

Ik ben van plan een bedrijfje op te starten (webshop, als zelfstandige in bijberoep, student zijnde), en ALLE winst van dit bedrijfje om te zetten in voorraad zodat ik nieuwe producten kan leveren.
uitgaande van volgende situatie:
Stel de beginvoorraad is 2000 euro
De jaaromzet is 20000 euro
De inkopen zijn 20000 euro

de eindvoorraad na dit jaar is 8000 euro, dus heb ik 6000 euro winst gedaan (ook al zit dit in de voorraad, het blijft winst)

vraag 1: geldt hierop een vennootschapsbelasting van 33.99%? of is er een verlaagd tarief als je winst in de voorraad zit?
of moet ik hier zelf geen venootschapsbelasting op betalen aangezien ik investeer in andere producten?
vraag 2: moet ik sociale bijdrage betalen; m.a.w. betaal ik sociale bijdrage op de winst van het bedrijf OF op het aandeel van de winst dat ik op mijn persoonlijke rekening stort? (in mijn geval dus 0€)

alvast heel erg bedankt om de tijd te nemen dit door te lezen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hanse

#2 , 14 feb 2012 13:34

Beste pieter
-------------

heel simplistisch heb je de volgende winst

Omzet 20.000
Aankopen 12.000 (20.000 - 8000) = 12.000
Winst 8000

Je bent op de winst geen sociale bijdrage verschuldigd als je onder de vennootschapsvorm werkt en je onbezoldigd zaakvoerder bent.

Wel ben je hierop dan 34% belastingen verschuldigd en de vennootschap betaalt +/- 350 euro jaarlijks aan sociale bijdragen + andere belastingen

groeten,

boekhouder hans

pieterS
Topic Starter

#3 , 14 feb 2012 16:57

Beste pieter
-------------

heel simplistisch heb je de volgende winst

Omzet 20.000
Aankopen 12.000 (20.000 - 8000) = 12.000
Winst 8000

Je bent op de winst geen sociale bijdrage verschuldigd als je onder de vennootschapsvorm werkt en je onbezoldigd zaakvoerder bent.

Wel ben je hierop dan 34% belastingen verschuldigd en de vennootschap betaalt +/- 350 euro jaarlijks aan sociale bijdragen + andere belastingen

groeten,

boekhouder hans
Beste Hans

Ik zou samen met een zakenpartner voor een VOF gaan, is dan ook geen sociale bijdrage nodig?

U spreekt nog van andere belastingen, naast vennootschapsbelasting, welke zijn dit?

Mvg, Jens

Reclame

hanse

#4 , 16 feb 2012 14:54

Zolang jullie onbezoldigd zaakvoerder zijn is ook bij de vof de vennootschap +/- 350 euro aan sociale bijdragen verschuldigd. Deze is wel mogelijk de eerste 3 jaar niet verschuldigd.

Let wel bij een VOF op de hoofdelijke aansprakelijkheid.

Andere belastingen zijn de provinciebelasting en mogelijk de gemeentebelasting

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”