Pagina 1 van 1

Dreigend faillissement opdrachtgever

Geplaatst: 06 jan 2012 11:11
door wli
Ik word, net als een paar andere collega's, geconfronteerd met een dreigend faillissement van onze opdrachtgever. Een onprettig vooruitzicht, vooral omdat we allemaal best nog veel geld tegoed hebben.

Nu wordt her en der geopperd dat wij best onze openstaande facturen neerleggen op de Kamer van Koophandel, waar ieders maatschappelijke zetel is gevestigd, om alzo bij een faillissement een streepje voor te hebben bij de vereffening. Klopt dit? Wie kan mij hier het fijne van vertellen?

Thx.
Werner

Re: Dreigend faillissement opdrachtgever

Geplaatst: 06 jan 2012 12:24
door bartvdv
De theoretische verplichting om facturen binnen de 15 dagen na opmaken(!) neer te leggen bij de Rechtbank van Koophandel om zo bevoorrecht te zijn ingeval van een faillissement is al lang geen vereiste meer. Er is een vaste volgorde wie het eerst uitbetaald zal worden bij een faillissement. En dat zijn niet de leveranciers; die staan helemaal achteraan. RSZ/Belastingen/Banken (hypotheken)/personeel, ... staan helemaal bovenaan. Na het faillissement is er een bepaalde termijn waarbinnen de schuldvorderingen moeten overgemaakt worden aan de curator. In principe moet je worden aangeschreven - als je in de boeken voorkomt tenminste. Het is belangrijk om dat te doen omdat bij gebrek aan fondsen je een attest ontvangt (na sluiting van het faillissement) waarmee je de btw kan terugvorderen en de schuld kan afschrijven. Maar de ervaring heeft mij geleerd dat een faillissement altijd een verlies oplevert.

Ingeval het faillissement van een aannemer, kan de onderaannemer het geld wel gaan vorderen bij de bouwheer. En verder zijn er uitzonderingen i.v.m. 'eigendomsvoorbehoud'.

Re: Dreigend faillissement opdrachtgever

Geplaatst: 09 jan 2012 14:02
door wli
Bedankt voor het duidelijke antwoord/reactie. E.e.a. is mij nu duidelijk.

Re: Dreigend faillissement opdrachtgever

Geplaatst: 09 jan 2012 14:05
door Franciscus
En vanaf nu gen levering meer zonder betaling.