verkoop bvba

mlyse
Topic Starter
Berichten: 19

verkoop bvba

#1 , 21 dec 2011 14:43

Beste lezers,

ik ben er onlangs opgelicht bij de verkoop van mijn bvba
Ik heb alle aandelen vekocht en ben geen zaakvoerder meer. Bij het teken van de verkoopsovereenkomst verbindt de koper er zich toe alles te betalen en in orde te brengen binnen de 14 dagen.Ook moet hij mijn borgstelling bij de bank overnemen waarvoor ik persoonlijk getekend heb. Mijn bankdirecteur laat me weten dat hij een toestemming nodig heeft uit brussel hiervoor , maar dat zou geen enkel probleem zijn,maar dit kan een week of twee duren.Ik beslis om de verkoop toch te laten doorgaan.Nu een week of 5 later beschik ik nog steeds niet over de documenten van de bank ,zodanig dat ik de koper het kan laten teken en ik verlost wordt van mijn schuld aan de bank( 50000 euro).Nu krijg ik het bericht 7 weken later dat de koper zijn bvba heeft laten zitten en dat hij gevlucht is naar het buitenland! zonder het document te teken.Nu steld de bank mij verantwoordelijk voor het openstaand krediet bij hun en weigeren ze iedere aanspraakelijkheid voor hun nalatigheid.
Men raad mij ten sterkste af om opnieuw beroep te doen op de bvba aangezien die in handen was van een crimineel.En dat die waarschijnlijk in nog slechtere papieren zit dan toen ik ze verkocht heb! Het ziet er naar uit dat ik 100% zal moeten opdraaien voor de schulden bij de bank!!
Kan ik hier iets tegen beginnen aangezien ik toch slachtoffer ben en dit financieel niet kan ophoesten.
Suggesties zijn welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 dec 2011 17:13

Ik vrees voor je het ergste, misschien dat er hier iemand weet hoe je dit toch nog het best zou kunnen aanpakken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirius_Legal
Berichten: 120
Contacteer: Website

#3 , 21 dec 2011 17:50

Beste Denlowie,

Dit is het soort (complexe) probleem en het soort bedrag waarvoor je best effe een afspraak maakt met je advocaat. Een eerste consultatie zal je ofwel niets kosten ofwel misschien één of twee uur en je zal dan al veel klaarder zien.

Antwoorden op dit soort vragen, zonder het dossier te kennen, moet je via internet niet verwachten.

Als je geen huisadvocaat hebt, zijn er genoeg advocaten op dit forum actief die je eventueel zouden kunnen bijstaan, maar dan moeten ze/we het dossier wel kunnen inkijken.

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Reclame

mlyse
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 22 dec 2011 10:44

Beste,
Ben momenteel al aan het werk met een advocaat en probeer ergens een tweede opinie te hebben.
Volgens mijn advocaat kan ik alleen maar hopen op de goodwilll van de bank zodat ze mijn afbetaling willen spreiden en dat ik afbetaal zonder interesten.
Is er iemand die weet als ik klacht kan neer leggen tegen de bank voor nalatgheid?
Het enige wat ik heb is een klachtenbrief naar het hoofdkantoor van mijn bank in Brussel en dit ruime tijd vooralleer de persoon in kwestie gevlucht was.Er staat duidelijk in dat mijn bankdirecteur zijn werk niet doet en dat ik daardoor in de problemen zou komen!!Ook hebben ze gereageerd hierop dat ze mijn klacht ontvangen hebben.
Maak ik enige kans hiermee? Volgens mijn advocaat niet echt!! Ook heb ik mijn bankdirecteur gebeld ,die me nu laat weten dat ik de verkoopsovereenkomst niet had moeten tekenen (hij trekt zich volledig terug en beschermd zich zelf hiermee )
Ik probeer via deze weg informatie te verzamelen aangezien een advocaat ook maar een mens is en misschien iets over het hoofd ziet.
Mvg,
mlyse

mlyse
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 22 dec 2011 10:45

Beste,
Ben momenteel al aan het werk met een advocaat en probeer ergens een tweede opinie te hebben.
Volgens mijn advocaat kan ik alleen maar hopen op de goodwilll van de bank zodat ze mijn afbetaling willen spreiden en dat ik afbetaal zonder interesten.
Is er iemand die weet als ik klacht kan neer leggen tegen de bank voor nalatgheid?
Het enige wat ik heb is een klachtenbrief naar het hoofdkantoor van mijn bank in Brussel en dit ruime tijd vooralleer de persoon in kwestie gevlucht was.Er staat duidelijk in dat mijn bankdirecteur zijn werk niet doet en dat ik daardoor in de problemen zou komen!!Ook hebben ze gereageerd hierop dat ze mijn klacht ontvangen hebben.
Maak ik enige kans hiermee? Volgens mijn advocaat niet echt!! Ook heb ik mijn bankdirecteur gebeld ,die me nu laat weten dat ik de verkoopsovereenkomst niet had moeten tekenen (hij trekt zich volledig terug en beschermd zich zelf hiermee )
Ik probeer via deze weg informatie te verzamelen aangezien een advocaat ook maar een mens is en misschien iets over het hoofd ziet.
Mvg,
mlyse

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 22 dec 2011 11:47

Ik zou eigenlijk geen reden kunnen bedenken waarom de bank nalatigheid zou kunnen worden aangewreven; omdat ze de documenten niet op tijd hebben bezorgd? Omdat ze getalmd hebben? Een borg wordt niet zomaar overgedragen zonder dat de bank eerst nagaat of de nieuwe borgsteller wel solvabel genoeg is. Je had de verkoop inderdaad niet mogen laten doorgaan zonder eerst alle documenten zelf in orde te brengen.

mlyse
Topic Starter
Berichten: 19

#7 , 22 dec 2011 13:40

Het ziet ernaar uit dat ik zelf zal moeten opdraaien voor de schulden!
Niet zo'n leuk kerstcadeau.
Toch bedankt voor de reactie hierop.

mlyse
Topic Starter
Berichten: 19

#8 , 22 dec 2011 17:17

Nog een vraag.
Aangezien ik schuldeiser ben voor een bedrag van 50000 euro, kan ik mijn vorige bvba die nu nog actief is ,maar zonder zaakvoeder bestaat ,aangezien die gevlucht is naar het buitenland falliet laten verklaren?
Kan ik dan beroep doen op de goederen die nog aanwezig zijn? Misschien kan ik deze dan doorverkopen aan eventule nieuwe uibaters van die zaak, om zo een deel van mijn schulden te betalen.

Franciscus
Berichten: 38728

#9 , 22 dec 2011 18:03

Is het officieel nog uw bvba?
Deze bvba in gebreke stellen .... gezien u schuldeiser bent...

mogelijk aangifte wegens oplichting ....

Maar bespreek dit eerst met de advocaat .... u zou ook wel verdacht kunnen worden van mededaderschap/medeplichtigheid...

mlyse
Topic Starter
Berichten: 19

#10 , 22 dec 2011 18:21

Neen, ik ben geen zaakvoerder meer en heb geen aandelen.

mlyse
Topic Starter
Berichten: 19

#11 , 23 dec 2011 11:41

Kan ik de persoon aanklagen die gevlucht is?
Is dit dan strafrechtelijk of burgerrechtelijk? en heeft dit enige zin,kan men deze persoon aanhouden in het buitenland?
of enkel in Belgie?

mlyse
Topic Starter
Berichten: 19

#12 , 23 dec 2011 18:01

Beste,

Zit namelijk met een heel frustrerend probleem.
Ik heb mijn zaak overgelaten en het was de bedoeling dat de koper mijn persoonlijke borg zou overnemen bij de bank.Mijn bankdirecteur laat me weten dat dit een tot twee weken kon duren.Er moet namelijk een goedkeuring komen uit brussel.Mondeling laat hij me weten dat dit geen enkel probleem zal zijn.Na twee weken neem ik contact op met mijn directeur, blijkbaar had hij nog niks ondernomen.Na verschillende telefoons en kwaad aandringen lukt het mij maar niet om het vereiste document te laten teken door de koper , aangezien ik die niet bezit. 7weken later schrijf ik een klachtenbrief naar het hoofdkwartier in Brussel, ze hebben mijn klacht ontvangen. Nu 9 weken later krijg ik bericht dat de koper gevlucht is naar het buitenland, en alles heeft achtergelaten! Nu stelt de bank mij volledig verantwoordelijk voor mijn lening.
Kan ik hier iets tegen beginnen?
Volgens mijn advocaat niet echt

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 dec 2011 18:42

Heb je dit al niet eens geopend ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mlyse
Topic Starter
Berichten: 19

#14 , 23 dec 2011 18:51

Inderdaad,
Ik hoop ergens, dat hier iemand is die mij een creatief idee kan geven.
Je weet maar nooit .

Franciscus
Berichten: 38728

#15 , 23 dec 2011 19:00

Het is uw lening blijkbaar.
De nieuwe eigenaar van de bvba is blijkbaar niet solvabel en kan dus de lening (borg) dus niet overnemen. Dit wordt blijkbaar geweigerd.
Waarom heb je de zaak al overgedragen, terwijl je geen enkele zekerheid had?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”