Aansprakelijkheid VOF jaren na ontslag

thedon
Topic Starter

Aansprakelijkheid VOF jaren na ontslag

#1 , 28 nov 2011 09:49

Ik ben een aantal jaren geleden vennoot geweest in een VOF. Ik ben uit die vennootschap gestapt en mijn aandelen verkocht aan de zaakvoerder.
Toen ik uit de vennootschap ben gestapt waren er geen leningen of schulden.
De nodige documenten voor uit de vennootschap te stappen zijn toen opgesteld en getekend, bij een advocaat heb ik toen gevraagd of ik nog meer diende te doen dan enkel de verkoop van aandelen, volgens hem was dit toen niet nodig.

Onlangs kreeg ik aangetekende brieven van schulden die op de vennootschap zijn gemaakt. Blijkbaar kunnen die niet meer terugbetaald worden.

Kan iemand mij vertellen of ik hiervoor aansprakelijk kan zijn? Deze schulden zijn aangegaan na mijn ontslag uit de vennootschap.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 nov 2011 10:43

Als de vennootschap langer dan drie jaar bestaat dan zijn de nieuwe aandeelhouders hoofdelijk aansprakelijk!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

thedon
Topic Starter

#3 , 28 nov 2011 11:09

Ik heb al mijn aandelen 4 jaar geleden verkocht, ben ik dan niet meer aansprakelijk?

Reclame

denlowie

#4 , 28 nov 2011 11:52

Natuurlijk niet, en dat de schuldeisers proberen is hun goed recht!

Je kan toch niet aansprakelijk gesteld worden voor een zaak dat je verkocht heeft 4 jaar geleden!

thedon
Topic Starter

#5 , 28 nov 2011 11:57

Inderdaad dat dacht ik ook. Maar ik heb ergens vernomen dat dat best gepubliceerd staat zodat je tegenstelbaarheid aan derden vervalt. Maar dat is niet gebeurd omdat ik toen van de boekhouder en een advocaat had vernomen dat de verkoop van aandelen voldoende was.

Franciscus

#6 , 28 nov 2011 13:52

Publicatie in het staatsblad van de zaakvoerders indien geen decharge verleend werd ben je tgo derden nog steeds verantwoordelijk.
VOF Vereisten voor oprichting ( volgens Wikipedia)

De oprichtingsakte van de vof dienen te worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Vanaf dat moment verkrijgt de vof rechtspersoonlijkheid en is het bestaan ervan tegenstelbaar aan derden. De publicatie geschiedt door het neerleggen van de oprichtingsakte bij de griffie van de Rechtbank Van Koophandel. Deze oprichtingsakte kan een onderhandse akte zijn, en hoeft dus niet door een notaris te worden gemaakt. Verder dient er een inschrijving in de KBO te worden gedaan, via een ondernemingsloket.

Om niet meer tot een VOF te behoren dient dus het omgekeerde te gebeuren

denlowie

#7 , 28 nov 2011 15:23

Franciscus heeft 100% gelijk in een VOF!

Zie hier eens op deze link!

http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... aar-maken/

thedon
Topic Starter

#8 , 28 nov 2011 16:23

Dat ziet er erg slecht uit met andere woorden!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”