Ik werk als senior consultant voor een groot consultancy bedrijf en krijg binnenkort een promotie; hierbij krijg ik de keuze tussen een salarisverhoging (en dus in dienst blijven als loontrekkende) of als zelfstandige te gaan werken middels een 1 persoons managementvennootschap. Voor alle praktische beslommeringen die bij de 2de optie komen kijken, wordt gezorgd door het bedrijf waarvoor ik werk, dus dat is niet de vraag.
Zijn er posters die hier persoonlijke ervaring mee hebben en mij kunnen informeren over de do's en dont's in een dergelijk geval? De managementvennootschap zal dus factureren aan 1 partij - zijnde mijn werkgever - maar die zal op zijn beurt mijn diensten factureren aan meerdere opdrachtgevers die ik adviseer. Ik zou denken dat dit in een vorm is van schijnzelfstandigheid, maar hier werken tientallen personen die dit al meerdere jaren doen, zonder problemen blijkbaar. Ik krijg de keuze tussen zelf een auto leasen via de managementvennootschap of de opdrachtgever/werkgever de auto laten leasen (zoals mijn huidige baas doet) -> uiteraard is het maandelijks door de vennootschap te factureren bedrag in het laatste geval lager. een aantal voordelen die ik nu geniet (Blackberry / laptop / hospitalisatieplan / pensioensparen etc. zullen dus wegvallen en de vennootschap zal die kosten moeten dragen... dit wordt gecompenseerd door een hoger loon en lagere sociale lasten
Ik kan deze vraag ook intern stellen binnen mijn bedrijf, maar zou het appreciëren dat mensen op het forum die vor dezelfde keuze hebben gestaan hun mening geven.
Dank bij voorbaat