Tot hoever ben je aansprakelijk / bezittingen veiligstellen

jorrelemargi
Topic Starter

Tot hoever ben je aansprakelijk / bezittingen veiligstellen

#1 , 10 nov 2011 18:37

Ik speel met het idee om een zaak te starten. Het gaat om een webapplicatie die ik in de afgelopen jaren heb opgebouwd en waar vraag naar blijkt te zijn, voldoende om een zaakje rond uit te bouwen. De applicatie zou online staan en pér account die wordt aangemaakt door een gebruiker wordt een maandelijks bedrag "lidgeld" gevraagd of toegangsrecht.

Wat ik absoluut wil vermijden is dat iemand ooit aan mijn persoonlijke bezittingen kan raken zoals huis, wagen, spaargeld enzovoort.

Kan iemand me informeren onder welke vorm ik de zaak best opstart, welke opties zijn er (VOF vs. BVBA?) en ben ik wel degelijk ingedekt met mijn persoonlijke bezittingen?
Ik wens mijn zaak volledig gescheiden te houden van enige persoonlijke bezittingen zoals een huis, zodat moést er ooit iets misgaan, geen schuldeisers of legale problemen zouden kunnen zorgen voor verlies van in dit geval mijn huis.

De zaak zou gestart worden met nog een tweede persoon (geen familie, wel zakenpartner).

Bedankt voor jullie informatie alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 nov 2011 19:01

Als u een volledige scheiding wil met uw persoonlijke bezittingen is de bvba aangewezen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2011 19:47

Ik vind zo iets als een BVBA nogal duur, jaar rekeningen boekhouding enz..

Ik zou zeggen GCV met twee Engelse Ltd als vennoten, en u de aandeelhouder zijn van de twee Engelse vennootschappen !

Daar heb je geen enkel risico mee, ook geen oprichtings aansprakelijkheid van 3 jaar, ook de kost prijs is veel minder dan een BVBA, kapitaal 1 € ! !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jorrelemargi
Topic Starter

#4 , 10 nov 2011 21:49

Bedankt roharro en denlowie.

Als je een BVBA opricht, is het dan 100% onmogelijk dat men aan je privébezittingen komt bij bijvoorbeeld een faillissement of bijvoorbeeld een schadeclaim of legale kosten die je als zaak niet kan dragen bij een eventuele aanklacht door een grote speler in de markt (fictieve zaak natuurlijk, maar ik stel me dat soort vragen)?

Wat is het ergste dat er kan gebeuren met een BVBA?

mava105

#5 , 11 nov 2011 11:02

Ik vind zo iets als een BVBA nogal duur, jaar rekeningen boekhouding enz..

Ik zou zeggen GCV met twee Engelse Ltd als vennoten, en u de aandeelhouder zijn van de twee Engelse vennootschappen !

Daar heb je geen enkel risico mee, ook geen oprichtings aansprakelijkheid van 3 jaar, ook de kost prijs is veel minder dan een BVBA, kapitaal 1 € ! !!
Is ook zeer negatief voor uw klantenbestand!!!! Ik zou nooit aan een firma bestellen die deze vorm van venootschap bezit. Zelf ben je misschien veilig, maar een klant kan niets doen als er wat fout loopt. Hij zou verplicht worden een procedure in GB op te starten, en welke pratukulier wil daaraan beginnen. Het jaagt de meeste van uw mogelijke klanten weg.

denlowie

#6 , 11 nov 2011 12:46

Het jaagt de meeste van uw mogelijke klanten weg.

Raar, maar daar heb ik in al die jaren nog nooit iets van gemerkt, ik zou zelfs niet weten als één klant van me dit zelfs weet, het is een G.C.V met alleen Engelsen die aandeelhouders zijn, niet meer of min.

basejumper

#7 , 11 nov 2011 13:07

Ik ben akkoord met Mava.
Werken via Engelse constructies betekent dat je je de facto onttrekst aan de Belgische jurisdictie. Bij een ernstige bank moet je met zo'n vehikels alvast niet aankloppen voor kredietverlening of leasing...
Een BVBA lijkt me de beste oplossing.
Laatst gewijzigd door basejumper op 19 nov 2011 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jorrelemargi
Topic Starter

#8 , 11 nov 2011 15:01

dat een BVBA de beste oplossing is lijkt me een goed idee.
Kan iemand me een antwoord geven op mijn bovenstaande vragen m.b.t. de aansprakelijkheid van een BVBA?

Thanks!

denlowie

#9 , 11 nov 2011 16:15

Aansprakelijkheid bij een bvba.

De oprichtersaansprakelijkheid.
voor de verbintenissen van de vennootschap, naar een verhouding die de rechter vaststelt, in geval van faillissement, uitgesproken binnen drie jaar na de oprichting, indien het maatschappelijk kapitaal bij de oprichting kennelijk ontoereikend was voor de normale uitoefening van de voorgenomen bedrijvigheid over ten minste twee jaar. Het financieel plan, voorgeschreven door artikel 440, wordt in dit geval door de notaris, op verzoek van de rechter-commissaris of van de procureur des Konings, aan de rechtbank overgelegd.

Het totaal van het kapitaal volstort of niet is minimum 18.550€ dat je kan kwijtspelen bij een faling.

En zoals bij iedere vennootschap heb je altijd de bestuurders aansprakelijkheid.

bartvdv

#10 , 11 nov 2011 20:28

En natuurlijk mag je je nooit borg stellen voor leningen of bv. een kaskrediet. Want dan vervalt de beperkte aansprakelijkheid tot het bedrag dat je schuldig bent. Maar meestal betekent geen persoonlijke borgstelling ook geen lening.

denlowie

#11 , 12 nov 2011 11:19

En natuurlijk mag je je nooit borg stellen voor leningen of bv. een kaskrediet. Want dan vervalt de beperkte aansprakelijkheid tot het bedrag dat je schuldig bent. Maar meestal betekent geen persoonlijke borgstelling ook geen lening.

Dit is net het punt !!

Als men zegt dat LTD geen leningen en leasing kan krijgen, wel dit is ook zo voor de BVBA, geen borgstelling van de zaakvoerder geen lening, dus als je persoonlijk borg stelt krijg je in Belgie als LTD ook een lening dit is 100% het zelfde.

basejumper

#12 , 12 nov 2011 12:45

Aan Denlowie

Klopt niet. Ik kan je als bankier verzekeren dat ik jaarlijks aanzienlijk wat kredieten doe aan BVBA's zonder borgstelling. Gaat dan wel om zeer goede BVBA's mt zeer mooie cijfers op hun balans en bewijsbare liquiditeiten op de bank. Denk je dat een dokter die zijn nieuwe Mercedes financiert via zijn BVBA gevraagd wordt om borg te staan?
Laatst gewijzigd door basejumper op 19 nov 2011 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie

#13 , 12 nov 2011 16:36

@ basejumper

Wat je hier neer schrijft dit geloof ik voor 100%, de voorbeelden spreken voor zicht.

groetjes

jorrelemargi
Topic Starter

#14 , 14 nov 2011 12:52

Begrijp ik het goed dat je alles van je inbreng kan kwijtspelen? (wat me ook logisch lijkt)
Wat gebeurt er met privémiddelen als ik me nergens voor borg stel zoals het voorbeeld van de leningen.

Bijvoorbeeld: we hebben 18.000 Euro ingebracht en het onwaarschijnlijke geval doet zich voor dat een groot bedrijf X je een rechtzaak tegen je aanspant die oploopt tot 50.000 Euro? Wat gebeurt er in zulk geval of tot waar gaat de aansprakelijkheid dan op?

Ik heb het over een correct bestuurde BVBA.

Vandebos

#15 , 14 nov 2011 12:59

*kuch*

http://www.bvbastarter.be/site/bvba-starter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”