VOF dreigt failliet te gaan! Wat en hoe nu?

LAURA2
Topic Starter

VOF dreigt failliet te gaan! Wat en hoe nu?

#1 , 02 nov 2011 22:28

Onze VOF dreigt failliet te gaan.
We hebben nog een kleine maand om een oplossing te zoeken, maar weten niet meer wat te doen.

Wat gebeurt er als de VOF failliet wordt verklaard?
Veel informatie vindt je over Nederland, maar bitter weinig over deze situatie in België!

Het is een VOF, dus ik weet sowieso dat ik zelf ook failliet ben.
1 komen ze zomaar al mijn bezittingen opladen vanaf dag 1?
2 ik ben alleenstaande mama met een zoontje van 6 jaar en ééntje van 3 maanden. Kan ik verschoning aanvragen (indien ja, waar en hoe dan?)
3 kan men mij zomaar op straat zetten. Ik heb iets gelezen over dat een curator zelfs een huurovereenkomst mag verbreken. Wat moet ik dan doen met 2 kinderen? Kan dit zomaar?
4 Indien geen verschoning mogelijk is, waar moet ik dan ten rade voor financiële hulp, want ik moet men kinderen toch kunnen eten geven!
Sowieso zoek ik ander werk. Er zal dan loonbeslag worden en hoeveel hou ik over om te kunnen overleven met 2 kinderen?
...
Vele vragen, grote schrik, slapeloze nachten,...

Iemand die raad/steun kan geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 03 nov 2011 08:36

Als u een kans ziet op een mogelijke redding dan dient u zo vlug mogelijk een dossier WCO in te dienen bij de
rechtbank van koophandel in uw arrondissement. WCO : Wet op Continuiteit van de Onderneming
Laat u ook bijstaan door een advocaat in deze materie want ze is niet éénvoudig. Als uw boekhouder u kan/wil
helpen is dit nog vele malen beter tenzij u de boekhouding zelf onder controle hebt.

Bij die aanvraag van WCO zullen volgende zaken gebeuren

1. U krijgt tenminste 3 maanden bescherming tegen schuldeisers. Ook lopende dossiers van schuldeisers worden
stopgezet.
2. U zal een besparings herstructureringsplan in elkaar moeten boksen. Dat moet dus over die 3 mnd gebeuren.
3. Na die drie maand moe tu opnieuw voor de rechtbank komen en zal uw plan worden beoordeeld of kan men
besluiten u nogmaals 3 mnd uitstel te geven
4. Ofwel wordt uw plan goedgekeurd en kan u verder saneren en is de vennootschap voorlopig gered
5 Ofwel wordt uw plan nietig verklaard waarna uzelf beslist om de boeken neer te leggen maar er zijn ook bvb
schuldeisers die u kunnen dagvaarden in faillissement
6. Of u krijgt bijkomend uitstel en zoekt verder naar een adequat reddingsplan (ook een overname of investering
hoort daarbij en kan ook al tijdens stap 2/3 worden overwogen

In princiepe kan een WCO min 6 mnd max 1 jaar duren maar de ene rechtbank is de andere niet. U zal het best af zijn
bij bvb de rechtbank de Dendermonde/ Oudenaarde . Zij zijn het meest prof en vooruitstrevend. Slechtst bent u af in
in een andere Oostvlaamse hoofdstad.

Er is veel te lezen op het internet over WCO verdiep u er in want er zijn weinig advocaten die er echt kaas van hebben
gegeten. Zelf ken ik er maar 2
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

ganapathi tantra

#3 , 03 nov 2011 08:42

en ik vergeet het aller belangrijkste !!!!!!!!

Bel VANDAAG !!!!! nog naar de mensen van de vzw TUSSENSTAP
doen doen doen !!!!!!
Deze profs en ervaringsdeskundigen zullen u niet alleen met hun IQ bijstaan maar ook met hun EQ
Want naast juridisch financiele raad is een luisterend oor minstens even belangrijk en dat zal je bij
Tussenstap vinden

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 nov 2011 09:05

was me net voor...

http://www.tussenstap.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Indien lid Unizo kan je daar ook info bekomen.

ganapathi tantra

#5 , 03 nov 2011 09:59

Neen je hoeft geen lid te zijn van Unizo om te kunnen rekenen op steun van Tussenstap.
Uiteraard helpt het wel een beetje en het mag niet gezegd zijn maar ik vermoed dat men dan wel
hoopt dat je de overstap maakt van sociaal sekretariaat :wink: :wink:
Tussenstap is ook kosteloos

en om TS een beetje rust te gunnen.

1. Men kan onder de huidige regelingen je niet zonder inboedel zetten. Luxe artikelen zoals tv, juwelen vallen wel onder het beslag.
2. Mocht je ergens een appeltje voor de dorst hebben ga dat incasseren en gebruik het voor levensonderhoud
3. Als je persoonlijk in een faillissement zit kan je rekenen op een faillissementverzekering gedurende 1 jaar. Als gezinshoofd
zal je dan ergens een + 1000 e ontvangen, blijf je deels in orde met sociale zekerheid/ziekverzekering/etc zo'n faillissementverzekering kan je wel pas krijgen nadat er een vonnis is van faillissement door de rechtbank van koophandel en dat moet je aanvragen via je sociaal sekretariaat
4. Een curator kan idd een huurkontrakt opzeggen daarmee moet je dus zeer goed op letten !!!!!!!!!!. Maar het is de verhuurder
die het laatste woord heeft. Het kan altijd zijn dat iemand de huurder helpt en daar kan een curator niks tegen inbrengen.
5. De inkomsten van een faillissementsverzekerng ZIJN NIET vatbaar voor beslag door een curator of schuldeiser.
6. Alle andere inkomsten zijn dat wel maar zijn beperkt. Ga je morgen voor iemand werken dan zijn alleen die inkomsten boven een bepaald
barema vatbaar voor beslag door de curator. Wat overblijft is om te leven en niet vatbaar voor faillissement.

In de loop van het faillissement zijn er 2 pistes. Je gaat in de collectieve schuldbemiddeling of je gaat voor de verschoonbaarheid.
Je kan ten vroegste 6 mnd na het faillissement verschoonbaar worden verklaard. Aanvraag bij de rechtbank. Je kan dit zelf doen en Tussenstap
heeft daar een document voor. Wie niet verschoonbaar verklaard wordt blijft ook na sluiting van het faillissment een prooi voor schuldeisers.
Verschoonbaar verklaard worden is daarom zeer belengrijk en ook een recht en geen gunst en kan dus worden afgedwongen. Tenzij men fraude heeft gepleegd in het kader van het faillissement door bvb ontvreemding van goederen. Maar dat moet eerst bewezen worden. In hoofdzaak zijn het meestal
de curators die moeilijk doen omtrent de verschoonbaarheid want meestal is de gefaillieerde nog de enige die ze verder kunnen kaal plukken. Maar
als je verschoonbaar wordt verklaard droogt die bron op en hebben ze dat niet graag. 2de in rangorde die moeilijk door is meestal openbaar ministerie.
Maar zij moeten zich beiden aan de regels houden punt andere lijn. Heel wat curators en procureurs houden er nog eigen denkbeelden op na omtrent gefaillieerden. Velen gaan er van uit dat zulks hen nooit kan of zal overkomen en houden er een archaisch beeld op na dat alle faillieerden losers zijn
door eigen fout
Collectieve schuldbemiddeling is beperkt in tijd. Daarna ben je schuldenvrij.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 nov 2011 11:31

Zorg dat je laatste kwartaal van je rsz betaald is de vorige zijn van geen tel, en dit omdat je anders de faillissementverzekering niet krijgt, zeer belangrijk, trouwens de mensen van tussenstap weten dit trouwens zeer goed.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”