BVBA overdracht aandelen en vereffening

pascalevg
Topic Starter
Berichten: 2

BVBA overdracht aandelen en vereffening

#1 , 24 jan 2007 22:37

Ik denk eraan om een BVBA te starten, maar heb hierover toch nog enkele vragen.

Stel dat ik 20 jaar werkzaam ben in mijn bvba , enige aandeelhouder ben en deze wil laten vereffenen ? Als er bijvoorbeeld 50 000 euro aan liquide middelen inzitten en een gebouw. Klopt het dat ik op de waarde een liquidatiebonus van 10 % betaal en is dit alles of wordt ik ook nog eens belast op dit bedrag via de persoonlijke belasting ?

Wordt indien het gebouw niet verkocht wordt, maar in mijn bezit komt een meerwaarde belasting aangerekend en hoe wordt dit berekend ?

Als ik plotseling kom te overlijden betaalt mijn zoon dan erfrechten op de waarde van de BVBA?

Welke stappen moet er genomen worden om aandelen aan mijn zoon over te dragen en moeten hier kosten op betaald worden ?

Sorry het zijn er veel he :oops:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
charley
Berichten: 22

#2 , 03 feb 2007 21:04

Uitgaande van je voorbeeld :

Er sitten in je vennootschap enkel maar liquide middelen (makkelijkste) ter waarde van 50.000 ? langs de andere kant heb je het kapitaal 18600 euro en de rest overgedragen winsten.

De liquidatiebonus ies verschuldigd op die 50000 minus het werkelijk in geld gestorte kapitaal. Dus als je in het begin maar 12400 euro volstort zal je 10% betalen op 50000 minus 12400 euro. als je volledig volstort of een groter kapitaal neemt dat je echt gaat storten op de bank mag je dat bedrag aftrekken.

De liquidatiebonus is een dividend waarvan 10% roerende voorheffing afgehouden gaat worden. in de Personenbelasting ga je niet meer belast worden.

Wat het gebouw betreft : Er is een regeling voorzien waarbij een aandeelhouder van een BVBA die op het moment van aankoop ook aandeelhouder was het goed kan onttrekken aan een verlaagd tarief van registratierechten (ik denk 1% maar ben niet 100% zeker). Het pand zal geschat moeten worden om zeker te zijn dat je geen last krijgt.
De meerwaarde is het verschil tussen de geschatte waarde en de boekwaarde (die na 20 jaar laag zal zijn gegeven je elk jaar 3% afgeschreven hebt).

Vruchtgebruik is misschien ook een optie als je op het einde het pand in eigen handen wil krijgen.

De successierechten zijn niet echt mijnen dada. Als het de bedoeling is dat hij de vennootschap overneemt kan je misschien beter een Commanditaire vennootschap op aandelen nemen met uzelf als zaakvoerder (u heeft vetorecht en eigenlijk alles te zeggen) terwijl u uw kinderen jolig aandeelhouder kan laten zijn. Op die manier kan u vredig gaan. Als u meerdere kinderen hebt en u wil dat ??n van die kinderen het later voor het zeggen heeft kan je ook die zoon zaakvoerder maken.

Hopenlijk kan je hier al wat mee verder !

Succes ermee!

Charley

pascalevg
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 05 feb 2007 20:50

Uitgaande van je voorbeeld :

Er sitten in je vennootschap enkel maar liquide middelen (makkelijkste) ter waarde van 50.000 ? langs de andere kant heb je het kapitaal 18600 euro en de rest overgedragen winsten.

De liquidatiebonus ies verschuldigd op die 50000 minus het werkelijk in geld gestorte kapitaal. Dus als je in het begin maar 12400 euro volstort zal je 10% betalen op 50000 minus 12400 euro. als je volledig volstort of een groter kapitaal neemt dat je echt gaat storten op de bank mag je dat bedrag aftrekken.

De liquidatiebonus is een dividend waarvan 10% roerende voorheffing afgehouden gaat worden. in de Personenbelasting ga je niet meer belast worden.

Wat het gebouw betreft : Er is een regeling voorzien waarbij een aandeelhouder van een BVBA die op het moment van aankoop ook aandeelhouder was het goed kan onttrekken aan een verlaagd tarief van registratierechten (ik denk 1% maar ben niet 100% zeker). Het pand zal geschat moeten worden om zeker te zijn dat je geen last krijgt.
De meerwaarde is het verschil tussen de geschatte waarde en de boekwaarde (die na 20 jaar laag zal zijn gegeven je elk jaar 3% afgeschreven hebt).

Vruchtgebruik is misschien ook een optie als je op het einde het pand in eigen handen wil krijgen.

De successierechten zijn niet echt mijnen dada. Als het de bedoeling is dat hij de vennootschap overneemt kan je misschien beter een Commanditaire vennootschap op aandelen nemen met uzelf als zaakvoerder (u heeft vetorecht en eigenlijk alles te zeggen) terwijl u uw kinderen jolig aandeelhouder kan laten zijn. Op die manier kan u vredig gaan. Als u meerdere kinderen hebt en u wil dat ??n van die kinderen het later voor het zeggen heeft kan je ook die zoon zaakvoerder maken.

Hopenlijk kan je hier al wat mee verder !

Succes ermee!

Charley
Bedankt voor je antwoord Charley,
Ben vandaag bij de notaris geweest en die zei me dat je inderdaad een onroerend goed kan onttrekken aan de vennootschap aan 1 % registratierechten, toch vraag ik me nog altijd af hoe het met die meerwaarde zit, hoeveel % moet men betalen op die meerwaarde en hoe berekend men die meerwaarde.
Weer even een voorbeeldje : Stel een onroerend goed dat werd aangekocht aan 340 000 euro, normaal heb ik al gehoord word dit afgeschreven voor een vennootschap aan 3% , dus over 33 jaar.
Als ik dit na 20 jaar wil onttrekken , is 60 % afgeschreven , dus boekwaarde is nog 144000 euro.
als de waarde van het pand op dat moment bvb op 500 000 euro geschat word, is het dan 356 000 euro meerwaarde en betaal ik hierop dan ook de liquidatiebonus van 10 % of word dit hoger belast?

De notaris sprak ook van opstalrecht, Ik zou dan de grond kopen en opstaltrecht verlenen aan de vennootschap met als optie dat de vennootschap hier geen vergoeding voor zou hoeven betalen, maar anderzijds geen vergoeding zou eisen voor de gebouwen die daarop opgericht zouden worden, op het eind van het opstalrecht zou het gebouw dan automatisch mijn eigendom worden. Toch vraag ik mij af of de fiscus hier achteraf ook geen meerwaarde belasting gaat berekenen en of deze niet veel hoger zal zijn dan bij onttrekken uit de vennootschap.

Reclame

charley
Berichten: 22

#4 , 12 feb 2007 21:35

Pascale,

Het is een vrij moeilijke materie om even uit de mouw te schudden. Ik probeer toch ??n en ander te duiden in de hoop het geheel wat duidelijker te maken voor u.

De meerwaarde is de verkoopwaarde min de boekwaarde dus 356000 ?

Die meerwaarde heb je sowieso aan uw pan in de vennootschapsbelasting en daarbij komt dan die 1% of 10%.
Let wel je kan niet zomaar onttrekken hoor, zo moet het kapitaal hoog genoeg zijn want de onttrekking gebeurd via een kapitaalsverlaging en uw kapitaal mag niet onder het minimumkapitaal terechtkomen.

U zal al merken waar de angel zit : uw kapitaal moet al serieuze omvang hebben. Als je nu het gebouw inbrengt in de vennootschap betaal je dan weer inbrengrechten, een schatter en een bedrijfsrevisor.

Wat betreft de constructie : "recht van opstal" kan ik u zeggen dat u constructies altijd moet gebruiken voor wat ze dienen want anders heeft u gegarandeerd miserie en dat is meestal pas op het einde van de rit.

Als u mogen beslist om een villa met zwembad neer te poten via een recht van opstal dan geef ik u weinig kans van slagen. Als het gaat om het optrekken van een magazijn met kantoorruimte zal dit wel aanvaardbaarder zijn mits de termijn waarover de vennootschap over dit gebouw kan beschikken redelijk is.

Laat u in alle geval bijstaan door iemand die er wat van kan. Een constructie die met haken en ogen aaneenhangt zal gegarandeerd problemen opleveren.

Je kan door het gebruik van constructies zoals vruchtgebruik en recht van opstal belastingen besparen maar overdrijf niet, blijf redelijk en respecteer de spelregels.

Het beste is de verschillende mogelijkheden eens naast elkaar op een rijtje te zetten en dit te bespreken met uw notaris en boekhouder waarna u dan een weloverwogen beslissing kan nemen die dan de verschillende voor en nadelen kunnen oplijsten en u hoeft dan enkel te kiezen wat u het beste ligt.

succes !

Charley

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”