Tijdelijk bvba met 1 zaakvoerder wegens ontslag

Maver
Topic Starter

Tijdelijk bvba met 1 zaakvoerder wegens ontslag

#1 , 20 sep 2011 10:53

Beste forumgebruikers

Ik sta op punt mijn mede-zaakvoerder te bedanken voor zijn diensten en hem op een vriendelijke manier de deur te wijzen. Aangezien ik over 80% van de aandelen van onze bvba beschik kan dit geen probleem vormen. Nu vraag ik mij echter af of mijn bvba tijdelijk verder kan tot de algemene vergadering van 2012 met 1 zaakvoerder. Ik denk eraan om dan over te gaan op een ebvba met een verhoging van het eigen kapitaal. Heeft iemand hier ervaring mee wat betreft de procedures en/of dit mogelijk is?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Mvg

Maver

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 20 sep 2011 10:57

Wie bezit de overige 20%? En wat ga je daarmee doen?

Maver
Topic Starter

#3 , 20 sep 2011 11:11

De andere niet-statuaire zaakvoerder van de bvba. De andere 20% wil ik zelf overkopen zodat ik de volle 100% bekom.

Reclame

bartvdv

#4 , 20 sep 2011 14:20

Als er geen bijzondere beschermingsmaatregelen zijn opgenomen in de statuten, dan is het ontslaan van een niet-statutair zaakvoerder een fluitje van een cent. Dan moet je alleen nog overeenstemming bereiken over de waarde van de resterende aandelen als je die wil overnemen. Dus in principe een statutenwijziging doorvoeren via de notaris en eventueel het kapitaal optrekken naar minimum 12.400 euro. Een alternatief voor het optrekken van het kapitaal is een Ltd. oprichten als 2e aandeelhouder. Maar dat moet je met de boekhouder doorspreken.

Maver
Topic Starter

#5 , 20 sep 2011 18:28

Bart

Alvast bedankt voor je snelle antwoorden.
Concreet wil dit zeggen dat ik dus een bijzondere algemene vergadering bijeenroep en hem dit op papier laat ondertekenen. Met dat papier ga ik dan naar de notaris en vraag hem voor een goede 100 euro dit te publiceren.

Maar kan ik dan verder nog wachten met het verhogen van het kapitaal tot na de jaarvergadering in 2012, kwestie van over de nodige fondsen te beschikken voor deze kapitaalsverhoging te realiseren. Ik zou dit graag met de winst van de bvba doen i.p.v. privé kapitaal.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 sep 2011 18:59

Je kan dit zelf laten publiceren en dit kost nu 143,26 €.

Wat de kapitaals verhoging betreft zal je toch eerst dit geld uit de bvba moeten halen zoals een uitkering van dividenten, want de bvba kan zelf niet het kapitaal verhogen voor u.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#7 , 20 sep 2011 19:02

En als de andere partij zijn aandelen NIET wenst te verkopen?

Maver
Topic Starter

#8 , 20 sep 2011 22:01

Aangezien ik over meer dan 3/4 van de aandelen beschik kan ik dit eenzijdig afhandelen zoals in de wetboek beschreven staat.

bartvdv

#9 , 21 sep 2011 09:07

Aangezien ik over meer dan 3/4 van de aandelen beschik kan ik dit eenzijdig afhandelen zoals in de wetboek beschreven staat.
Je kan de andere aandeelhouder ontslaan als zaakvoerder, maar niet zijn aandelenpakket zomaar afnemen of hem dwingen te verkopen. Als de man slim is, en het bedrijf groeit, dan wordt hij slapend rijk. Het lijkt mij toch beter om eerst een keer af te spreken met jouw boekhouder.

denlowie

#10 , 21 sep 2011 12:00

Ja Bart geeft gelijk, het bezitten van aandelen en zaakvoerder zijn geeft niks met elkaar te maken !

Je kan perfect zaakvoerder zijn zonder maar één aandeel te bezitten, als hij ze niet je wil verkopen dan houd hij ze en blijft hij in de zaak.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”