Jaarrekening BVBA niet te vinden?

bvba
Topic Starter

Jaarrekening BVBA niet te vinden?

#1 , 17 sep 2011 17:08

Hallo,

Af en toe zoek ik jaarrekeningen op via de website van NBB en dat werkt goed. Nu wil ik echter de jaarrekeningen van een BVBA opvragen, maar krijg ik geen resultaten. Alleen de melding :

"Geen enkele jaarrekening opgenomen in deze catalogus".

Nu, ik weet dat er wel een paar uitzonderingen zijn, maar ik dacht dat een BVBA altijd een jaarrekening diende neer te leggen. Klopt hier iets niet of zijn er voor BVBA's ook uitzonderingen? Is er een manier om toch de jaarrekeningen te vinden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 17 sep 2011 18:26

Sommige bedrijven vertikken het om een jaarrekening neer te leggen en worden daar niet of amper voor gestraft. Hoe heb je gezocht? De meest zekere manier om een jaarrekening terug te vinden is via het btw-nummer (en via de kruispuntdatabank: http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;) omdat de naam van een zaak niet noodzakelijk dezelfde is als de naam van de vennootschap erachter. Als het bedrijf pas gestart is of een verlengd boekjaar hanteert, kan het ook nog meer dan een jaar duren vooraleer een jaarrekening beschikbaar is. Bedrijven die geen jaarrekening neerleggen hebben meestal wel iets te verbergen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2011 19:24

Een bvba kan tot 3 jaar geen jaarrekening neerleggen !!

Na de drie jaar worden ze door de rechtbank zelfs ontbonden !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bartvdv

#4 , 17 sep 2011 20:31

Dat is de theorie. Maar de gerechtelijke ontbinding is geen automatisme. Er is iemand nodig die de ontbinding vordert.

bvba
Topic Starter

#5 , 17 sep 2011 20:40

Hmm, ik denk dat bartvdv het wel eens bij het juiste eind zou kunnen hebben. Ik heb via het BTW-nr. ook eens gezocht in de kruispuntdatabank (bedankt voor de tip) en daar staat al iets meer informatie. De firma bestaat toch al iets langer als een jaar (juni 2010), maar er is zo goed als geen informatie over te vinden (postbusadres, geen tel., geen fax., geen e-mail).

Misschien nog wat te vroeg voor een jaarrekening, maar het lijkt erop dat het de bedoeling is dat er geen jaarrekening te vinden is.

In ieder geval, bedankt voor de informatie. Het is mij nu iets duidelijker geworden.

Franciscus

#6 , 17 sep 2011 21:42

Verlengd boekjaar misschien?
Kan perfect zeker een eerste jaar.

bvba
Topic Starter

#7 , 17 sep 2011 21:47

Ja, zou kunnen. Als dat het geval is, dan wordt het wachten tot ongeveer midden 2012.

Ben eens benieuwd, maar tegen die tijd ben ik het waarschijnlijk al lang vergeten :p

waldek2

#8 , 18 sep 2011 06:59

Ik ga me eens laten gaan : het onderwerp is gekend en de oorzaak zal ik hier eens in het heel lang uitleggen.
Het belgisch systeem is grondig ziek.

http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetst ... neer.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

22/06/11, 06u13

Volgens Dirk Van der Maelen duiken slapende vennootschappen op in zowat alle grote fraudedossiers

Steeds meer vennootschappen leggen straffeloos geen jaarrekening neer

Volgens Dirk Van der Maelen duiken slapende vennootschappen op in zowat alle grote fraudedossiers.

Geen sanctie

Het aantal vennootschappen dat geen jaarrekening neerlegt, is met 20 procent gestegen sinds 2005. Eind 2010 ging het om 47.830
vennootschappen, of ongeveer één op de negen.

"De parketten proberen de slapende vennootschappen preventief aan te pakken, maar ontberen soms de middelen wegens de grote
werklast en veel andere prioriteiten"
De situatie in België is zelfs zo dat wie zijn jaarrekening te laat neerlegt, een boete moet betalen die kan oplopen tot 1.200
euro. Voor wie ze gewoonweg niet neerlegt, is geen enkele administratieve sanctie voorzien.

= = = commentaar van waldek2 :

wie goed tussen de regeltjes leest ziet hier de typische uitleg opduiken van de vakbonden in overheidsbedrijven
om het aanwezige personeel ( werkschuw, gedemoraliseerd ) uit te breiden met nog meer werkschuw en gedemoraliseerd personeel.

Bij spoorwegen, gevangenissen, parket, politie, overheidsziekenhuizen is dat van hetzelfde.
Daar wordt gevochten en gepalaverd en geruzied over wie wel en niet op lucratieve weekends mag werken.
En het zijn de brave peanuts die hun paasverlof of groot verlof of kerstverlof zien intrekken
omdat steeds dezelfde profiteurs (met bescherming van de vakbond ) dan "ziek" thuisblijven.
U weet toch dat de cipiers ALTIJD wel ergens staken met het Paasverlof : dat is omwille van het ongenoegen van de eerlijke cipeiers tegen die "vakbonds"-profiteurs.
En elk jaar komt dan een vakbondsman op TV zeggen : "we vragen al jaren meer middelen en effectieven !"
Een commissaris van de politie die hoofdzakelijk administrief werkt op werkdagen van 8u tot 16u30 en geen nacht- en weekend-premies opstrijkt verdiend minder dat toen hij nog "op de baan" was.
Zijn ondergeschikten "op de baan" hebben maandelijks meer op hun bankrekening.
In ziekenhuizen kan men geen diensthoofden "verplegend personeel" vinden.

We moeten maar enkel jaren te wachten, en de combinatie overheidsinstellingen met te sterke vakbondswerking gaan allen de toekomst uit van Opel Antwerpen.
Die stonden aan de spits met een 33 uren werkweek. Dat is vandaag 0 uren werkweek geworden.
Bedankt bepaalde vakbonden !

Het verschil tussen overheid en de privé is dat de afnemer van produkten niet bereid is
een ietwat duurdere Opel van Antwerpen te kopen uit sympathie met de vakbond
als daar ook een zelfde Opel uit Slovenië goedkoper kan geleverd worden.

Maar met overheidsbedrijven heeft men geen keuze :
parket,
spoorwegen,
politie,
bepaalde ziekenhuizen,
bepaalde rustoorden,
bepaalde provinciale scholen of onderzoekscentra,
Belgacom,
Belgisch leger,

Superduur en al een tijdje onbetaalbare pensioenskosten rechtevenredig het quota "vast benoemd" staatspersoneel.
En de gezapige diensten die ze leveren zijn na aftrek van de vele opleidingsuren, loopbaanonderbrekingen, langdurig ziektverlof

20% van wat diezelfde mensen in de privé zouden leveren ?
En in de privé zouden die mensen gelukkiger zijn dan met een overheidsjob waarbij ze uit verveling het aantal vliegen tellen in het bureau.

Luc

#9 , 04 okt 2011 13:40

Hmm, ik denk dat bartvdv het wel eens bij het juiste eind zou kunnen hebben. Ik heb via het BTW-nr. ook eens gezocht in de kruispuntdatabank (bedankt voor de tip) en daar staat al iets meer informatie. De firma bestaat toch al iets langer als een jaar (juni 2010), maar er is zo goed als geen informatie over te vinden (postbusadres, geen tel., geen fax., geen e-mail).
Meer informatie is te vinden via de links onderaan de KBO pagina, die verwijzen naar de Staatsblad en naar de NBB.
Het postbusadres, ... wordt bijna nergens ingevuld (behalve voor de Franstalige advocaten).

Franciscus

#10 , 04 okt 2011 14:14

Als het een recentelijke inschrijving is gaat toch het echte maatschappelijke adres te vinden zijn.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”