Inbreng in patrimoniumvennootschap

Koen VR
Topic Starter
Berichten: 30

Inbreng in patrimoniumvennootschap

#1 , 09 jan 2007 13:43

Ik bezit een handelspand met bijhorende parking (= onbebouwd stuk grond tussen gesloten bebouwing)

Als ik deze inbreng in een patrimoniumvennootschap hoef ik slechts 0,5% inbrengrechten te betalen (handelspand, bedrijfsgebouwen,... dus niet voor bewoning)

Als ik echter daarna appartementen bouw op het parkeerterrein, hoe zit dat dat?

Krijg ik dan een herziening en moet ik dan 10% inbrengrechten betalen of blijft dit 0,5%?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 jan 2007 11:51

?Art.115bis De inbrengen van onroerende goederen, andere dan die welke gedeeltelijk of geheel tot bewoning AANGEWEND worden of voor bewoning BESTEMD zijn en door een natuurlijke persoon ingebracht worden, in burgerlijke vennootschappen of handelsvennootschappen...worden aan het recht van 0 pct. onderworpen.In geval van onjuiste verklaring betreffende de aanwending of de bestemming van het onroerend goed, zijn de aanvullende rechten opeisbaar en verbeurt iedere partij een boete gelijk aan de rechten.?(W.Reg.=Wetboek Registratierechten).

Als bij het inbrengen van het onroerend goed dit bestemd is om er appartementen op te bouwen dan is art.115 bis niet van toepassing.Als het onroerend goed die bestemming pas later krijgt en aangewend wordt tot bewoning dan is niet meer voldaan aan art.115bis.Ik neem aan dat dan art.44 W.Reg. van toepassing wordt op het geheel(=10%) en dat wat reeds betaald werd voordien in mindering wordt gebracht.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Koen VR
Topic Starter
Berichten: 30

#3 , 11 jan 2007 12:37

Dus,

de eigendom splitsen in een bestaand handelspand (aan 0%)
en de parking inbrengen aan 10% is een mogelijke oplossing?

Dit zou makkelijk te realiseren zijn vermits deze toch een apart kadasternummer hebben.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”