opgelicht door vennoot / leasingwagens doorverkocht

achja
Topic Starter

opgelicht door vennoot / leasingwagens doorverkocht

#1 , 26 jul 2011 17:41

Allen,

ik zit met een zeer zwaar probleem, ik ben zaakvoerder van een vennootschap, mijn venoot bezit de helft van de aandelen. We hadden twee leasingwagens (nogal dure) waar ik hoofdelijk borg voor moest tekenen.

mijn vennoot heeft dan ZONDER mijn weten, de auto's beide verkocht en ZONDER mijn weten, de leasings niet meer betaald ... nu komt men bij mij kloppen natuurlijk, hier sta ik dan, als onwetende, de schuldeis door het verbreken van het contract komt op 60.000 euro

het kan toch niet dat ik hiervoor moet opdraaien

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
achja
Topic Starter

#2 , 26 jul 2011 17:42

ik moet wel zeggen ... het is bewezen dat ik hier niets mee te maken heb ...
ik kan toch niet opdraaien voor zijn criminele activiteiten?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2011 18:33

U hebt als borg getekend. De leasingmaatschappij kan dus betaling van u eisen. Waarom de schuld door de vennootschap niet betaald wordt en waarom de auto's niet kunnen teruggegeven worden is niet het probleem van de leasingmaatschappij.

Na betaling als borg kan u terugbetaling proberen te bekomen van de vennootschap of eventueel uw vennoot.

Reclame

achja
Topic Starter

#4 , 26 jul 2011 18:46

hij heeft de auto's wel gestolen ...
is dat niet wat TE makkelijk, zo kan je er velen oplichten toch ...

moet de maatschappij hem niet dagvaarden voor diefstal van de auto's?
ik heb me inderdaad borg gesteld, maar dit zijn toch zware criminele feiten ... heeft zelfs bekend tegenover de politie dat hij hiervoor de verantwoordelijke is!

denlowie

#5 , 26 jul 2011 19:39

Ja als je in zee gaat met iemand die niet te vertrouwen is, dan moet je zelf je conclusies hier uit nemen, maar u zal wel ook het gelag er voor moeten betalen want ze zijn door de venootschap gehuurd en u zijt ook een zaakvoerder!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen

#6 , 26 jul 2011 19:42

Uw vennoot kan eventueel strafrechtelijk vervolgd worden. Maar daarmee bent u nog niet gered. Als de wagens teruggevonden worden en naar de leasingmaatschappij gaan, des te beter. Dat bedrag gaat af van de schuld en dus ook van wat u moet betalen.

Maar wat de leasingmaatschappij niet bij de vennootschap kan recupereren mag zij mij u komen halen. Het is dan verder uw probleem om als u betaald hebt terug te vorderen van de vennootschap, uw vennoot, eventuele medeplichtige van uw vennoot (de koper van de wagens ...)

Franciscus

#7 , 26 jul 2011 23:22

Misbruik van vertrouwen ...... U zal vennoot EERST in gebreke moeten stellen via AS ( is deze ook zaakvoerder of alleen vennoot dus (aandeelhouder(nv) of deelbewijshouder(bvba)).
Dan via een burgerlijke procedure vennoot in gebreke stellen (deurwaarder)
De nodige andere maatregelen treffen inzake bevoegdheid in firma
Aangifte bij politie zodat de wagens op nummerplaat ( opgelet zolang niet binnen blijft u betalen) en op chassisnummer kunnen getraceerd worden.
(Procedure in het kort)
Gelet op waarde ....ASAP naar een advocaat

achja
Topic Starter

#8 , 07 aug 2011 12:48

hij was aandeelhouder, en nu zaakvoerder, dit heeft hij van mij overgenomen, nu ben ik alleen aandeelhouder.

heeft de auto's onder zijn zaakvoerderschap verkocht (maar dat maakt misschien niet uit).
heeft ook tegenover de recherche verklaard dat HIJ en HIJ alleen die auto's heeft verkocht.

update: één auto werd in beslag genomen door de politie, de andere auto werd aan een particulier verkocht

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 07 aug 2011 20:13

Maar u hebt persoonlijk hoofdelijk borg getekend? Dat is nu net de bedoeling van de bank: als van de twee borgstellers er één de foute toer opgaat dan is de bank er zeker van dat ze alles kan opeisen bij de andere borgsteller.
Daarom vragen ze nu net een hoofdelijke borgstelling. Het zal de bank worst wezen waarom de andere borgsteller zijn verbintenissen niet nakomt of er frauduleuze praktijken op nahoudt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

achja
Topic Starter

#10 , 22 aug 2011 22:08

een wagen is particulier verkocht, kan ik deze terugeisen als borgsteller?
hij is verkocht zonder mijn medeweten en dat is ook zo verklaard aan de recherche, de andere auto is in beslag genomen (zo weinig wist ik dus van de situatie) ...

kan dit er eventueel toch nog een beetje goed uitzien? is dit onderhandelbaar met mercedes lease en hun advocaat? Ik wil een lease zelf overnemen en de andere lease kan indien mogelijk overgenomen worden door een andere firma die financieel niet te klagen heeft (dus kunnen ze moeilijk iets op tegen hebben)

hebben jullie tips?
- kan de auto die particulier verkocht is, door mij teruggevorderd worden vanwege misbruik van vertrouwen, heling van gestolen goederen, etc ...
- enige tips die me kunnen helpen met onderhandeling mercedes, enige kans? wat doen?
- ...

het gaat om een groot bedrag, ik ben niet van plan op te draaien voor de stommiteiten van een ander ... ik hoop het recht te trekken

Franciscus

#11 , 24 aug 2011 10:48

U bent blijkbaar geen zaakvoerder meer enkel aandeelhouder dus via de firma kan u geen druk of actie meer ondernemen.
Gezien u echter ook borgsteller bent en dus verantwoordelijk voor de lening maar in principe niet voor de wagen ( of u moet mee het leasingcontract hebben getekend) schat ik die kans ook heel klein in.
Best is dat u een advocaat raadpleegt die met alle documenten en de data's waarop een en ander is gebeurd de nodige actie kan ondernemen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”