huurovereenkomst & registratierecht & zelfs. in bijb

ixinu
Topic Starter
Berichten: 3

huurovereenkomst & registratierecht & zelfs. in bijb

#1 , 04 jan 2007 17:54

Ik weet niet of ik hier juist zit, maar dit is het volgende:

Ik huur binnenkort een nieuw appartement. Ik ben in loondienst bij mijn werkgever maar ernaast ben ik ook zelfstandige in bijberoep.
Er komen geen klanten over de vloer bij mij thuis.

Nu is mijn vraag, bij de registratieprocedure van mijn nieuwe woonst waar ik ook mijn bureau heb (waar ik alle administratie doe), wordt dit aanzien als een stuk bedrijf of niet?
Als ik de registratieprocedure doe, kan ik dan gewoon vermelden dat dit enkel woonst is, of moet ik betalen en zeggen dat er stuk woonst, stuk bedrijf is?
Wat als er in de huurovereenkomst staat dat dit enkel voor woonst mag gebruikt worden en geen handelsaktiviteiten?

Greetz,

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 04 jan 2007 19:28

Uw ellende zal maar beginnen als u in uw aangifte in de personenbelasting een deel van de kosten van uw appartement (huur, verwarming, ...) als beroepskosten gaat inbrengen. Uw controleur zal dan immers de controleur verwittigen van de huisbaas: deze laatste zal nazien of uw huisbaas dat appartement goed heeft aangegeven in ZIJN aangifte in de personenbelasting. Immers, als hij verhuurt aan een particulier-loontrekkende (laat het ons zo noemen), dan wordt hij belast op het kadastraal inkomen en dan doet dat weinig pijn. Als hij echter verhuurt aan een particulier-zelfstandige, dan moet hij de ontvangen huur aangeven en wordt hij daarop belast (dit is een vereenvoudiging).

Als JIJ dus appartementsberoepskosten inbrengt, dan nkrijgt hij een boete + de miserie. Omdat je een contract tekende waarin stond dat dat niet mocht, zal jij mogen opdraaien voor alle schade die hij lijdt.

*********************************

De knoop zit dus niet in de registratie (nu gratis voor louter priv?gebruik), maar in je beroepskosten. Of er daarbij klanten over de vloer komen of niet, speelt geen enkel belang.

ixinu
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 04 jan 2007 20:17

dus als ik het goed begrijp, als ik niets van verwarming, licht, ... als beroepskost ingeef, speelt dat geen rol, noch voor mij, noch voor mijn huisbaas.

Tom

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 06 jan 2007 14:11

U kan naar waarheid niet vermelden dat dit enkel woonst is.

Als er in de huurovereenkomst staat dat dit enkel voor woonst mag gebruikt worden en u gebruikt het toch voor handelsactiviteiten,dan schendt u de huurovereenkomst,wat tot de verbreking ervan kan leiden.

?Art.19.Moeten binnen de bij artikel 32 gestelde termijnen geregistreerd worden:...3?a) de akten houdende verhuring, onderverhuring of overdracht van huur van in Belgi? gelegen onroerende goederen of gedeelten van onroerende goederen, die UITSLUITEND bestemd zijn tot huisvesting van een gezin of van ??n persoon...
Art.83.Het recht wordt vastgesteld op 0,20 pct voor contract van verhuring...
Art.161 Worden kosteloos geregistreerd:12? de in artikel 19, 3?, a), bedoelde akten van verhuring, onderverhuring of overdracht van huur?(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”