vennootschappen zonder rechtspersoonlijkheid

Krollenbol
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Gooik

vennootschappen zonder rechtspersoonlijkheid

#1 , 22 dec 2006 18:42

Zijn de leden van een tijdelijke, stille handelsvennootschap en commerci?le maatschap automatisch ook handelaars (net zoals de leden van handelsvennootschappen met rechtspersoonlijkheid)? Ik vermoed van niet, maar ik vind nergens een bepaling waarop ik mij kan baseren.

En zijn de (werkende en dus bekende) leden van een stille handelsvennootschap hoofdelijk gehouden? In het wetboek van vennootschappen staat dat zowel de leden van een tijdelijke vennootschap als die van de commerci?le maatschap hoofdelijk aansprakelijk zijn, maar over de stille vennootschap zwijgt het echter in alle talen.

Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 25 dec 2006 14:16

?Art.46.De maatschap is een vennootschap met een BURGERLIJK OF handelsdoel die geen rechtspersoonlijkheid bezit.
Art.47. De tijdelijke handelsvennootschap is een vennootschap zonder rechtspersoonlijkheid, die zonder een gemeenschappelijke naam te voeren, ??n of meer bepaalde HANDELSverrichtingen tot doel heeft.
Art.48. De stille handelsvennootschap is een vennootschap zonder rechtspersoonlijkheid waarbij ??n of meer personen een belang nemen in de VERRICHTINGEN van ??n of meer anderen die in eigen naam optreden.?(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN).

De leden van een Maatschap en een stille vennootschap zijn dus niet noodzakelijk handelaars.

?Art.54.Derden hebben geen rechtstreekse vordering tegen de vennoten van een stille vennootschap,die zich tot een loutere deelneming hebben beperkt.?(Wetboek Vennootschappen).

A contrario kan hieruit afgeleid worden dat derden wel een rechtstreekse vordering(d.i. tegen de schuldenaar van de eigen schuldenaar) hebben tegen de vennoten die zich NIET tot een loutere deelneming hebben beperkt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”