frauduleuze faillisement bvba

dvc123
Topic Starter
Berichten: 9

frauduleuze faillisement bvba

#1 , 23 apr 2011 11:27

Toen ik zonnepanelen wilde plaatsen in september 2010 vroeg ik een persoon die ik goed kende met een bvba die opgericht was 1.5 jaar geleden om ze te plaatsen.
Hij zei dat hij heel goedkoop kon leveren en plaatsen (10% goedkoper en dus niet overdreven goedkoop) maar hij moest 20.000€ voorschot krijgen om de materialen te laten leveren.
Hij beloofde me altijd dat ze gingen komen met de panelen maar ze kwamen maar niet af.
3 weken geleden zag ik in de krant dat de bvba failliet was verklaard, en ging ik dit met hem confronteren.
Hij zei dat hij zelf in de kran t moest lezen dat zijn bvba failliet verklaard was, wat ik natuurlijk niet geloofde.
Ik belde de curator op en die zei dat er een schuldwas van 230000€ (ik vraag me in godsnaam af hoe je zoveel schulden kan maken in 1.5 jaar.
Ik ging op onderzoek en zo kwam ik bij zijn ex-bazen, en klanten die ook voorschotten hadden betaald maar nooit iets hadden gezien uitvoeren.
Ik hoorde van 1 van zijn ex-bazen dat hij terwijl hij in loondienst was voorschotten vroeg aan de klanten maar ze nooit gegeven had aan de baas enz...
Nu ja, bij verder onderzoek is ook uitgekomen dat hij voor de bvba opgestart was 230000€ schuld had als privéprsoon, en hij die bvba duidelijk had opgestart om
het failliet te laten verklaren en zo zijn privéschulden kwijt te laten gelden.
Bij nader onderzoek zag ik ook dat op de faktuur zijn privérekening stond, dus heb ik dit geld naar zijn privé gestort.
Hij had in die enkele maanden geen enkele leverancier betaald, ook de huur van zijn gebouwen niet, de btw en de belastingen + RSZ ook niet.

Toen ik mijn advokaat vroeg info te nemen bij de curator zei hij dat ik die 20.000€ mag vergeten, en daar kan ik niet mee leven.
Telkens ik hem bel zegt hij doodleuk, jamaar.. het is de bvba dat je moet aanvallen, mij niet persoonlijk, maar het is volgens mij te gemakkelijk om zo te doen.
Hij was toch de zaakvoerder, hij is toch de persoon die al het geld doorsluisde naar zijn privérekening om zo zijn privéschulden af te lossen.

Kan ik hem niet gerechterlijk aankaarten voor fraue zodat hij in de gevangenis vliegt? een paar maand.
Het zou me geld wel niet terugdoen komen, maar misschien is zijn les dan wel geleerd, hij blijft iedereen van alles wijsmaken en kan het altijd zo goed uitleggen.
Zelf de curator zei dat hij zo goed meewerkt, enz.. al begint hij nu wel door te hebben dat er iets scheelt een die persoon.

Het is toch te bewijzen dat hij schulden had voor de bvba, het is toch te bewijzen dat er 230000€ van de bvba naar privé is gesluist.
Hoe kan hij dan ineens 230.000€ terugbetalen zodat hij als privé niet meer op de zwarte lijst staat van de bank.

Kan ik bepaalde dingen/personen bellen die dit kunnen onderzoeken, mijn advokaat zegt wel dat als de curator hem
niet aanklaagt bij het maken van het dossier wij dat wel zullen doen.

Ik heb ook getuigen die kunnen bevestigen dat die personen stal van de mensen, maar dit is welniet op papier te bewijzen, het enige dat ik heb is
een faktuur mijn zijn privénummer, en ik host ook zijn website + email, ik zal eventueel alle amails geven naar het gerecht, en er zal wel iets te vinden hoop ik.
ikzelf kijk niet in zijn mails, maar er zullen veel ontevreden mensen zijn. gedupeerde mensen enz...

Ik wilde gewoon eens weten wat ik kon doen tegen zo'n persoon.
Momenteel laat ik hem links liggen (mijn advokaat vroeg dit) maar 20.000€ is niet niks.
Desnoods moet hij maar de rest van zijn leven werken in de fabriek om mij terug te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 apr 2011 12:44

Op grond van de verschafte informatie lijkt het me duidelijk dat de bescherming die een bvba biedt aan de zaakvoerder/eigenaar hier NIET zal kunnen ingeroepen worden. Bijgevolg zal het niet moeilijk zijn om de persoon in kwestie ook persoonlijk aansprakelijk te stellen.
Vraag is of dat u veel verder zal helpen indien hij privé ook onvermogend is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dvc123
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 23 apr 2011 13:06

Als hij schuldig zou bevonden worden heb ik toch een bevestiging dat ik gelijk had.
Hij zou dan nooit van zijn leven nog geld kunnen sparen.
Volgens mij dacht hij zo makkelijk van zijn privéschulden verlost te zijn.
Daar een stokje voor steken kan me misschien weer doen slapen.

Dreigen dat hij me op papier elke maand 250€ moest betalen of er komt een gerechtelijk onderzoek zou misschien kunnen helpen.
Zoals ik zei, enkele maanden bak zouden hem straffen en beter dat dan hem gewoon los te laten lopen om te treiteren in mijn gezicht.
Zover ik weet zal hij dit toch niet doen, nu hij Privé geen schulden meer heeft moet hij maar een lening nemen of zo.

eens ik op papier heb van het gerecht dat hij fraude heeft gepleegd kan ik dit ook tegenover de mensen die ik ken zeggen dat ze met hem
geen zaken moeten doen, want hij zal mij waarschijnlijk ook zwart maken. (ik heb ook een bedrijf)

Ik zal ermee moeten even om 20 jaar te betalen voor iets dat ik niet heb, ik vind dat hij een gepaste straf moet krijgen.
Hij speelt al lang genoeg calimero.. moet eens gedaan zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38678

#4 , 23 apr 2011 13:20

U hebt betaald op zijn privé rekening.
Als je nog andere benadeelde kent kan je klacht wegens oplichting neerleggen bij de politie...
gelet op zijn voorgeschiedenis lijkt mij dat het beste.
Of het parket zal vervolgen is een andere zaak.
U staat als benadeelde idd onderaan de lijst.
Enig idee bij welke banken hij de schulden zou hebben .... onttrekken van gelden aan bvba ... wie was zaakvoerder???

dvc123
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 23 apr 2011 14:44

Ja, ik ga geen namen geven, dit hoort niet. Ik mocht ook niet van mijn advocaat.
Ik wilde gewoon weten wat ik nog meer kon doen en waar ik recht op had en welke straf voor hem zou passen.
Ik ga wachten tot na 25 april want dan ging de curator alles afsluiten en een verslag maken.
Ik weet welke banken hij schulden had, hij heeft die schulden afgelost met het geld van de bvba, nu staat hij persoonlijk niet meer op de zwarte lijst.
Door mijn geld en met het geld van andere personen waar hij geen recht op had, hij durft dan nog te zeggen dat hij dat mocht doen. Geld moet éénmaal rollen.
Makkelijk hé een bvba beginnen...en dan zeggen dat het de schuld van de bvba is en hij zelf niet verantwoordelijk is.

dvc123
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 13 mei 2011 17:54

ok, mijn advocaat belde net dat de curator zei dat ik effectief op zijn privérekening heb gestort.
Mag ik vragen (via de advocaat of zo) om zijn rekeningen te controleren om te zien of hij met dit geld zijn privéschulden heeft afgelost.
Mag hij dat ? neen denk ik dan zo. het gaat toch om 20.000€

Wat zijn de gevolgen? Wordt dit gezien als fraude of niet?

Franciscus
Berichten: 38678

#7 , 13 mei 2011 18:59

Wist u dat het zijn privé rekening was - stond deze vermeld op een aankoopbon.
Dan is er zo wie zo al vermenging van privé en maatschappelijk vermogen

dvc123
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 14 mei 2011 17:18

Nee, ik wist dit niet, natuurlijk niet.
Staat ook nergens op die voorschotfactuur. er staat enkel: voorschot te betalen 20.000€ op rekeningnummer fictief:564-5454354-44
Ik heb die voorschotfactuur gegeven aan de bank, de bank heeft dit zonder te controleren overgeschreven.

Zou ik de bank aansprakelijk kunnen stellen? Moeten zij dat niet eerst controleren?

Volgens mij heeft die gast gewoon geld op zijn privé laten overschrijven zonder medeweten van 2e persoon en is dit diefstal.
Diefstal van gelden uit de bvba die niet van HEM waren, grrrr... hoe kom ik het best aan dit geld als hij vermogend is?

Wat als hij in 1 keer zo al zijn vorige privéschulden heeft afbetaald en enkel nog schulden tegenover de bvba had.
Kunnen die gelden ook weer aan de vorige schuldeiseres gevraagd worden? Wordt daar effectief onderzoek voor gedaan?

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 mei 2011 09:35

September 2010 en we zijn nu mei 2011 dit is 9 maanden !!

Ik heb van zeer dichtbij 2 faillisementen mee gemaakt en men controleerde de bankuitreksels enkel van de laatste 6 maanden.

Bij een faillisement word ook altijd een straf onderzoek geopend en mischien langs deze weg kan je u gram halen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dvc123
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 15 mei 2011 10:49

Ja, hij beloofde me telkens dat alles in orde komt.
Mooie woorden hé, nu ja.. ik as in de gazet dat de bvba failliet was en hij zei dat hij het zelf net wist.
Toen rinkelde er een belletje, ervoor kon ik dat niet weten want hij deed gewoon door met zijn werk.

Nu nog zegt hij dat hij bij een baas mag beginnen werken en hij mag van de curator op zijn eigen beginnen.
Hij mag dus effectief een btw nummer aanvragen.

Ik heb intussen mijn zonnepanelen ergens anders besteld natuurlijk.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 mei 2011 10:55


Nu nog zegt hij dat hij bij een baas mag beginnen werken en hij mag van de curator op zijn eigen beginnen.
Hij mag dus effectief een btw nummer aanvragen.


En waarom niet?

Het is de BVBA die failliet is, en niet de zaakvoerder.

 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#12 , 15 mei 2011 16:07

Voor wat de bank betreft : het is uiteraard niet haar taak om jouw betaalopdrachten te gaan controleren en/of de tegenpartij te gaan screenen. Indien dat wel zo was zou je tientallen euro's per overschrijving als kostprijs betalen. De bank is niet aansprakelijk voor betalingen waartoe jij zelf belist hebt. Is het niet jouw taak om dat te controleren en voorzichtig te zijn?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”